Nieuwsoverzicht
09 maart 2015 Wkkgz is goed voor cliënt én instelling
Met het Wetsvoorstel kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verschuift de nadruk van formele klachtenbehandeling naar een Lees verder »
27 februari 2015 Artikel over Wkkgz in ‘Kwaliteit in zorg’
Wat betekent dit voor de klachten- en geschillenprocedures in een zorginstelling? Wat verandert er met deze wet en welke gevolgen Lees verder »
18 februari 2015 Van Rijn lanceert breed plan voor kwaliteit zorg in verpleeghuizen
Kwaliteit door de ogen van de bewoner, de deur wagenwijd open voor mantelzorgers, trotse zorgverleners en ruim baan voor go Lees verder »
22 januari 2015 Eerstelijnspartijen: nieuwe wet kwaliteit en klachten veroorzaakt lastenverzwaring
De LHV heeft nog steeds grote bezwaren tegen de nieuwe klachtenwet (Wkkgz) die voor behandeling in de Eerste Kamer ligt. Uit een o Lees verder »
19 januari 2015 ‘Informatie aan patiënten moet beter, maar niet verplicht schriftelijk’
Het wordt wordt niet verplicht voor artsen om patiënten vooraf schriftelijk te informeren over een operatie of behandeling. E Lees verder »
19 januari 2015 Update Wetsvoorstel Kwaliteit, Klachten en Geschillen zorg (Wkkgz)
Wij kregen vragen over de stand van zaken rondom het Wetsvoorstel Kwaliteit, Klachten en Geschillen zorg (Wkkgz). In de Uitvoering Lees verder »
04 december 2014 Patiëntenfederatie NPCF wil landelijk meldpunt bijwerkingen implantaten
Televisieprogramma Tros Radar heeft een mandarijnennetje laten registreren als bekkenbodemimplantaat. Het programma kreeg van drie Lees verder »
04 december 2014 Onvoldoende oog voor kleinschalige zorgaanbieder in Wkkgz
Het klachtrecht is een belangrijk recht, niet alleen voor de patiënt maar ook vanwege de kwaliteitsimpuls die het voor zorgaa Lees verder »
02 december 2014 ‘EU-goedkeuring medische hulpmiddelen faalt’
Het Europese systeem voor goedkeuring van medische hulpmiddelen faalt. Nederland doet er alles aan om het te verbeteren. Waar moge Lees verder »
02 december 2014 Regeldruktoets voor wetsvoorstel Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
Brief van minister Schippers (VWS) aan de Tweede Kamer over een regeldruktoets voor het voorstel van wet Regels ter bevordering va Lees verder »
18 november 2014 NIVEL-onderzoek ‘Niets te klagen’ wint prijs
NIVEL-onderzoek over klachten in verzorgingshuizen is beloond met de NSV-VBO Beleidsprijs 2014. Elke twee jaar loven de Neder Lees verder »
04 november 2014 Is het ziekenhuis met de meeste klachten het slechtste ziekenhuis?
In het kwaliteitsvenster houdt de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) het aantal klachten van patiënten bij. De med Lees verder »
02 oktober 2014 Patiëntendossier binnen vijf jaar online beschikbaar
Minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn geven in de Begroting VWS hun visie op de toekomst van de zorg. E-health, technolo Lees verder »
02 oktober 2014 Leidraad Veilige Zorgrelatie nu beschikbaar voor alle zorgprofessionals en -vrijwilligers
Wat moet je doen als je merkt dat patiënten of cliënten zich niet veilig voelen of niet veilig zijn door het gedrag van Lees verder »
17 september 2014 KNMG kritisch over Landelijk Meldpunt Zorg
De werkwijze van het nieuwe Landelijke Meldpunt Zorg baart artsenfederatie KNMG zorgen. Het meldpunt geeft de Inspectie voor de Ge Lees verder »
08 september 2014 Instanties moeten beroepsgeheim dokter niet omzeilen
Artsenfederatie KNMG en patiëntenfederatie NPCF willen afspraken met instanties die onnodig hele medische dossiers opvragen bij c Lees verder »
19 augustus 2014 Richtlijn voor melden calamiteit
Zorgaanbieders moeten onderzoek naar calamiteiten uitvoeren volgens een uniforme richtlijn van de IGZ. Het gaat om calamiteiten di Lees verder »
12 augustus 2014 Nieuwe wet verplicht klachtenfunctionaris
Klachtenfunctionarissen hebben er jarenlang voor geijverd in de wet te worden opgenomen en nu lijkt het er van te komen. Het wetsv Lees verder »
25 juli 2014 ‘Meer duidelijkheid in klachtenopvang’ Stroomschema klachtmogelijkheden helpt patiënten met een klacht beter hun weg te vinden
Patiënten die niet tevreden zijn over de zorgverlening kunnen vanaf juli 2014 gebruik maken van het ‘stroomschema klachtm Lees verder »
23 juli 2014 IGZ mag inzagerecht gebruiken, maar regels mogen duidelijker
Bij het lopende thematische onderzoek naar de overdracht van patiëntgegevens mag de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) patià Lees verder »