Nieuwsoverzicht
05 augustus 2021 Effectief omgaan met complex klaaggedrag volgens de Nationale ombudsman
Hoe kun je als klachtbehandelaar goed omgaan met complex klaaggedrag? Een van de specialisten bij de Nationale ombudsman op dit ge Lees verder »
16 oktober 2020 Filmpje ‘Goed opgelost’ over o.a. de rol van de klachtenfunctionaris
Bestuurslid Madelon Hengeveld vertelt in een filmpje ‘Goed opgelost’ van Moondocs over de rol van de klachtenfunctionaris. Go Lees verder »
12 april 2019 Ontevreden patiënt? Klacht? Zoek contact!
Bijna altijd hebben klachten en claims van patiënten te maken met de communicatie tussen zorgverlener en patiënt. Het gevoel nie Lees verder »
30 oktober 2018 Veel uitdagingen in de zorg aan patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden
Bijna drie op de vier zorgverleners wordt regelmatig geconfronteerd met uitdagingen in het contact met patiënten met beperkte gez Lees verder »
18 oktober 2018 Terugvraagmethode veelbelovend bij patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden
Ruim een op de drie Nederlanders heeft beperkte gezondheidsvaardigheden: zij hebben moeite om gezondheidsinformatie te vinden, te Lees verder »
08 augustus 2018 Training ‘Empathisch Communiceren’ op 18 oktober 2018 in Baarn
Artsen voeren dagelijks veel verschillende gesprekken, met diverse type mensen in verschillende hoedanigheden: patiënten, collega Lees verder »
22 februari 2017 Informatie uit klachten wordt nog onvoldoende gebruikt
Veel onderdelen van de nieuwe Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) hebben al vorm gekregen in ziekenhuizen, maar dit Lees verder »
03 november 2016 De klacht is afgehandeld, maar is de relatie hersteld?
Zorg is een relatie en goede zorg, net als een goede relatie, maak je samen. Als die samenwerking eens misloopt, ontstaat teleurst Lees verder »
14 juli 2016 Patiënt heeft recht op de waarheid
Als er een vermijdbare medische fout wordt begaan, is dat al erg genoeg. Als patiënt verwacht je dan openheid, eerlijkheid en opr Lees verder »
23 mei 2016 Openheid bij incidenten gaat niet vanzelf, maar moet georganiseerd worden
Openheid bij incidenten is al jaren de professionele norm, en sinds 1 januari 2016 ook een wettelijke eis, maar de praktijk blijkt Lees verder »
30 maart 2016 “Meeleven is niet hetzelfde als een fout erkennen”
Hilde van der Meer, beleidsadviseur gezondheidsrecht, over het KNMG-speerpunt Openheid na incidenten: ‘Dokters denken nog vaak d Lees verder »