Nieuwsoverzicht
-
Terugblik Kenniscongres 'Klachten en geschillen ziekenhuiszorg' 22 november 2024
22 november vond het Kenniscongres 'Klachten en geschillen ziekenhuiszorg', georganiseerd door de geschillencommissie ziekenhuizen, plaats.
Tijdens deze middag kwam de klachtprocedure in de ziekenhuizen aan bod. -
Uit de regio: Verslag netwerkbijeenkomst regionetwerken 1 en 4
Op 9 oktober hebben de netwerken uit regio’s 1 en 4 van een gezamenlijke thema-ochtend genoten.
Onderwerp was ‘Present werken als klachtenfunctionaris’.
De themaochtend vond plaats in het Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis in Tilburg. -
Uit de regio: Verslag netwerkbijeenkomst regionetwerk 2
Iedere professie heeft haar eigen beroepsethiek. Dat geldt ook voor de klachtenfunctionaris.
Op 28 oktober jl. vond de VKiG netwerkbijeenkomst Netwerk2 van klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg plaats OLVG Amsterdam met als titel: ‘Moreel beraad: samen reflecteren op wat goede zorg is’. -
Webinar over wat te doen voor herregistratie bij Registerplein 15 januari 2025!
Save the date! Webinar over wat te doen voor herregistratie bij Registerplein! Woensdag 15 januari 2025 van 10.00 tot 11.30 uur.
-
Terugblik VVT/GHZ-symposium (2) 'Kracht en Onmacht' VKiG 11 oktober 2024
Sinds 2020 is er de Wet zorg en dwang (Wzd). Via deze wet zijn de rechten van cliënten en patiënten geborgd. De wet heeft een eigen regeling voor het afhandelen van klachten en bezwaren. Daar is de klachtenfunctionaris niet bij betrokken. Toch is het verstandig dat een klachtenfunctionaris weet voor welke personen de Wzd belangrijk is, hoe het werkt en waar je misschien wel een bijdrage kunt of moet leveren.
Op 11 oktober 2024 organiseerde de VKiG haar tweede, verdiepende, symposium voor de VVT/GHZ sectoren. (Deel 1 was op 23 november 2023.)
Brenda Frederiks, docent Gezondheidsrecht, en een forum van deskundigen op het terrein van de Wzd gingen in gesprek met de ruim 50 aanwezige klachtenfunctionarissen over diverse aspecten van de Wzd. De middag was zeer zinvol, omdat we een goed overzicht kregen van alle ins en outs van de wet. Er ontstond daarna een levendige discussie met het forum. Het was een mooi initiatief van de VKiG. -
De Verdieping 1: Mandy Janssen, klachtenfunctionaris
De verdieping’ is een nieuwe rubriek, waarin jij als Klachtenfunctionaris met collega’s kunt delen over hoe je in je werk staat en over hoe je belangrijke vaardigheden verder ontwikkelt. Immers, veel klachtenfunctionarissen hebben een solofunctie en tijdens intervisiebesprekingen wordt er vooral casuïstiek besproken. In deze rubriek gaat het over jou. Het plaatje ‘handgesprek met collega’s’ is daarbij de ‘kapstok’.
-
Vacatures Bestuurslid Deskundigheidsbevordering en Penningmeester/Secretaris VKiG
In april 2025 eindigt de 2e bestuurstermijn van ons bestuurslid Deskundigheidsbevordering, Caroline Panis.
Daarnaast beëindigt onze bestuurslid/penningmeester/secretaris, Ferry Zoutenbier, na 5 jaar in april 2025 zijn bestuursfunctie.
Wij zijn op zoek naar hun opvolgers. -
BB-tje (BestuursBerichtje) van Cynthia van Holstein, bestuurslid Externe relaties
Afgelopen 4 april 2024 werd ik door jullie gekozen als bestuurslid Externe Relaties. Inmiddels zijn we zes maanden verder en ik informeer jullie graag over mijn ervaringen gedurende dit eerste half jaar.
Het spreken van een welkomstwoord bij het college ‘Mentaal gezond werken’ van docent Psychologie dr. Andreas Wismeijer tijdens ons jubileumfeestje van 31 mei jongstleden, was de eerste invulling van mijn rol. Vervolgens was ik als vertegenwoordiger van onze vereniging aanwezig bij inspirerende bijeenkomsten, waarover ik jullie graag meer vertel.
-
Kenniscongres 'Klachten en geschillen in ziekenhuiszorg’ op 22 november 2024
Zorgverlening in een ziekenhuis gaat onvermijdelijk gepaard met klachten. De vraag is dan: hoe ga je hier als professional nu goed mee om?
Ontdek het tijdens het gratis congres ‘Klachten en geschillen in ziekenhuiszorg’ op 22 november 2024 in Media Plaza, Utrecht.
Met veel enthousiasme organiseert De Geschillencommissie, samen met haar partners in de ziekenhuissector, hét kenniscongres op het gebied van klachten en geschillen. Met het doel: het verbeteren en het stroomlijnen van kwaliteit in de zorg.
Deze middag duiken we dieper in de klachtenprocedure in ziekenhuizen en de rol van De Geschillencommissie. Verschillende experts delen hun ervaringen en belichten de klachten- en geschillenprocedures vanuit diverse invalshoeken. Bovendien krijgt u een exclusief kijkje achter de schermen bij De Geschillencommissie.
Ook geeft Cynthia van Holstein, bestuurslid VKiG, een presentatie over het werk van de klachtenfunctionaris in het ziekenhuis. Zij vertelt onder meer over de route die voorafgaat aan een traject bij de geschillencommissie.
-
Vacature 2 klachtenfunctionarissen bij Quasir in Zuid-Holland
Quasir zoekt 2 klachtenfunctionarissen (8-16 uur) voor een grote zorgorganisatie in Zuid-Holland. De cliënten zijn divers: baby's en kinderen en hun ouders, (jong-)volwassenen en ouderen. De zorgorganisatie biedt aan ruim 5500 cliënten met een verstandelijke beperking wonen, zorg, dagbesteding en begeleiding. Hun kernwaarde is "een goed leven bieden" en "altijd meer mogelijk".
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 9
- Volgende pagina