Nieuwsoverzicht
-
Congres 'Klachten en geschillen in ziekenhuiszorg’ op 22 november 2024
Zorgverlening in een ziekenhuis gaat onvermijdelijk gepaard met klachten. De vraag is dan: hoe ga je hier als professional nu goed mee om?
Ontdek het tijdens het gratis congres ‘Klachten en geschillen in ziekenhuiszorg’ op 22 november 2024 in Media Plaza, Utrecht.
Met veel enthousiasme organiseert De Geschillencommissie, samen met haar partners in de ziekenhuissector, hét kenniscongres op het gebied van klachten en geschillen. Het doel? De zorgkwaliteit verbeteren en de processen rondom klachten en geschillen stroomlijnen.
Deze middag duiken we dieper in de klachtenprocedure in ziekenhuizen en de rol van De Geschillencommissie. Verschillende experts delen hun ervaringen en belichten de klachten- en geschillenprocedures vanuit diverse invalshoeken. Bovendien krijgt u een exclusief kijkje achter de schermen bij De Geschillencommissie. Senior raadsheer Nienke de Waele bespreekt de pilot Voorportaal, en we verdiepen ons in de procedure bij De Geschillencommissie. Eerder dit jaar sprak Nienke de Waele al over de pilot Voortportaal met Medisch Contact. U kunt het interview hier teruglezen.
-
Vacature 2 klachtenfunctionarissen bij Quasir in Zuid-Holland
Quasir zoekt 2 klachtenfunctionarissen (8-16 uur) voor een grote zorgorganisatie in Zuid-Holland. De cliënten zijn divers: baby's en kinderen en hun ouders, (jong-)volwassenen en ouderen. De zorgorganisatie biedt aan ruim 5500 cliënten met een verstandelijke beperking wonen, zorg, dagbesteding en begeleiding. Hun kernwaarde is "een goed leven bieden" en "altijd meer mogelijk".
-
Nieuwsflits september 2024
Dit staat in de Nieuwsflits:
- VVT/GHZ-symposium (verdieping) op 11 oktober 2024
- Nieuwe website van de VKiG is gelanceerd
- Terugblik lustrumsymposium met Andreas Wismeijer
- De verdieping: een nieuwe rubriek, waarin collega’s vertellen
- En meer ... -
Lustrum kado uitgepakt: impressie lustrum lezing Andreas Wismeijer 31 mei 2024
Thema: ‘GOED IN JE VEL, de neuropsychologie van mentaal gezond werken’
Foto's: Marjan van de Burgwal en Asmaé Choukat
Zo’n 75 VKiG-leden pakten op 31 mei het lustrum-kado uit en verzilverden hun ticket voor een lezing van Andreas Wismeijer. Een ‘verdiend’ dagje in ‘pauze-stand’ voor VKiG-leden. Een helder en prachtig pleidooi voor ‘goed voor jezelf zorgen’ als klachtenfunctionaris, die hij kwalificeert als mensen met een mooi en belangrijk vak. Een vak dat er toe doet in een meer en meer polariserende samenleving. En waar veel van jezelf, je eigen brein, je lijf en leden gevraagd wordt. -
De verdieping: een nieuwe rubriek, waarin klachtenfunctionarissen vertellen
Graag informeren wij je over ‘De verdieping’. Dit is een nieuwe rubriek, waarin jij als klachtenfunctionaris met collega’s kunt delen over hoe je in je werk staat en over hoe je belangrijke vaardigheden verder ontwikkelt. Immers, veel klachtenfunctionarissen hebben een solofunctie en tijdens intervisiebesprekingen wordt er vooral casuïstiek besproken. In deze nieuwe rubriek gaat het over jou. Het plaatje ‘handgesprek met collega’s’ is daarbij de ‘kapstok’.
-
Selectieprocedure Voorzitter VKiG van start in september
De selectieprocedure voor de nieuwe voorzitter van de VKiG gaat in september van start.
-
Nieuwe VKiG-website gelanceerd!
Eind mei lanceerde onze beroepsvereniging de nieuwe website. Helpen jullie ons mee om deze site tot een succes te maken?
Volgens het bestuur is deze site een goede basis voor een VKiG, die op de toekomst voorbereid wil zijn. En samen met leden en stakeholders wil bouwen aan een (digitale) 'place to be' voor alle klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg en stakeholders. -
Nieuwsbrief van Registerplein over herregistratie
Op de ALV van 12 april jl. is in het kort de uitkomst besproken van de door de werkgroep Deskundigheidsbevordering uitgezette enquête over het gebruik Registerplein en de komende herregistratie.
-
Vacature klachtenfunctionaris bij KNMT
De KNMT zoekt voor het team Klachtenservice een Klachtenfunctionaris zorg (24 uur)
Soms hebben patiënten een minder goede ervaring bij hun tandarts. Ze hebben pijn na een behandeling, of er is iets niet helemaal goed gegaan. Niet fijn voor de patiënt maar ook zeker niet voor de zorg verlenende tandarts in kwestie. Hoe prettig is het dan als beide partijen een luisterend oor vinden en dat er iemand is die helpt in de richting van een oplossing? Daar kom jij om de hoek kijken. Elk gesprek is anders en vraagt om jouw onafhankelijkheid, empathie en duidelijkheid. Maar het gaat verder dan dat. Een klacht geeft ook waardevolle feedback, waar van geleerd kan worden. Het zorgt er dus voor dat de kwaliteit van de zorg steeds beter wordt. En wie wil dat nou niet?De KNMT werkt met een klachtenregeling die voldoet aan de eisen van de Wkkgz en die aansluit op de tandheelkundige praktijk. Leden van de KNMT kunnen zich hierbij aansluiten. Als een klacht wordt ingediend, kan een beroep worden gedaan op jou als klachtenfunctionaris. Ben jij in staat om op effectieve wijze tot oplossingen te komen en ben je sterk in gespreksvoering? Lees dan vooral even verder.
-
Een klacht is géén cadeautje!
Geen enkele revalidatiearts begint zijn dag met het voornemen een patiënt onheus te bejegenen, onvolledig te informeren of slechte zorg te bieden. En toch kan het zomaar gebeuren, dat er een klacht over je wordt ingediend. Vanuit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) heeft een patiënt het recht om een klacht in te dienen. Andersom heeft de behandelaar die mogelijkheid niet; dit voelt vaak oneerlijk.
- Vorige pagina
- 1
- 2
- 3
- 4
- ...
- 8
- Volgende pagina