Nieuwsoverzicht
23 november 2022 Interview: Mediation in de zorg
‘Artsen bagatelliseren een probleem vaak tot het levensgroot is. En dan komen ze met radicale ‘oplossingen’ zoals dissociati Lees verder »
05 augustus 2021 Effectief omgaan met complex klaaggedrag volgens de Nationale ombudsman
Hoe kun je als klachtbehandelaar goed omgaan met complex klaaggedrag? Een van de specialisten bij de Nationale ombudsman op dit ge Lees verder »
03 februari 2021 Een klachtenfunctionaris aan het woord
Harma Vos, VKIG-lid en skge-klachtenfunctionaris: ‘Fout gegaan is niet altijd fout gedaan’ Harma Vos is als doorgewint Lees verder »
10 december 2020 Goede ervaring van patiënten met klachtenfunctionaris na een klacht over de huisarts
Nivel hield veertien diepte-interviews met patiënten over hun ervaringen na een klacht over de huisarts. Het is soms lastig om al Lees verder »
10 november 2020 Instructievideo’s van Registerplein
Registerplein wil registratie zo gemakkelijk mogelijk maken. Daarom heeft Registerplein de laatste maanden een aantal instructievi Lees verder »
05 november 2020 Scholing, registratie en Covid-19 maatregelen; een update
Sinds januari 2020 kunt u zich als klachtenfunctionaris registreren bij Registerplein. Omdat we hierover regelmatig vragen krijg Lees verder »
16 oktober 2020 Filmpje ‘Goed opgelost’ over o.a. de rol van de klachtenfunctionaris
Bestuurslid Madelon Hengeveld vertelt in een filmpje ‘Goed opgelost’ van Moondocs over de rol van de klachtenfunctionaris. Go Lees verder »
19 september 2020 Interview met bestuurslid Madelon Hengeveld in Quasir Vizier
Bestuurslid Madelon Hengeveld vertelt in het magazine van Quasir over de ontwikkeling van het vak klachtenfunctionaris. Bekijk h Lees verder »
09 juli 2020 Interview met bestuurslid Madelon Hengeveld door De Geschillencommissie
In het jaarverslag 2019 van De Geschillencommissie staat een interview met Madelon Hengeveld over de rol van de klachtenfunctionar Lees verder »
10 januari 2020 Registratie klachtenfunctionaris in de gezondheidszorg gestart
Het is zover! Vanaf 6 januari 2020 kunnen klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg zich registreren bij Registerplein. Een be Lees verder »
04 december 2019 De winst van een goed gesprek met de patiënt
De Wkkgz, de op komst zijnde GOMI, veiligheidsprotocollen, calamiteitenrapportages: allemaal in het leven geroepen om het voor de Lees verder »
05 september 2019 Lintje voor oud-bestuurslid Gerda de Groot
Een grote verrassing voor klachtenfunctionaris Gerda de Groot tijdens haar afscheidsreceptie op 3 september bij Isala. Gerda de Gr Lees verder »
20 augustus 2019 Zorg leert nog altijd niet van klachten
De meeste zorgaanbieders hebben een klachtenfunctionaris en zijn aangesloten bij een geschillencommissie, maar echt leren van klac Lees verder »
19 augustus 2019 Publicatie 2de Wkkgz-monitor: laagdrempelige klachtafhandeling bij zorgaanbieder werkt goed
Met een goed gesprek kunnen veel klachten en uitingen van onvrede in de zorg naar tevredenheid worden opgelost. Zodoende kunnen ge Lees verder »
17 april 2018 Artsen zeggen steeds vaker ‘sorry’ na fout – en dat helpt
Er is een kentering gaande in de medische wereld. Fouten worden eerder erkend en dat is goed voor zowel de patiënt als het zieken Lees verder »
09 februari 2018 Verbetering mogelijk in klachtenafhandeling in de zorg
Uit de ‘Monitor Wet kwaliteit klachten geschillen zorg (Wkkgz)’, uitgevoerd door onderzoeksinstituut NIVEL, blijkt dat de mees Lees verder »
01 november 2017 Studiebijeenkomst voor de klachtenfunctionaris op 25 januari 2018 van Quasir
“Meer aandacht voor cliënttevredenheid” Wederom heeft Quasir voor de jaarlijkse studie-/netwerkbijeenkomst een gerenommeerd s Lees verder »
29 augustus 2017 Op zoek naar de gouden klacht
Klachtenfunctionarissen zien als eerste de waarde van klachten. Op de klachten die zij doorgeven wordt echter lang niet altijd ger Lees verder »
30 juni 2017 Uitnodiging onderzoek klachten Wkkgz NIVEL
Met het intreden van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in 2016 is er een en ander veranderd op het gebied van Lees verder »
18 mei 2017 Wat is nu het verschil tussen klachtenfunctionaris en pvp?
De nieuwe klachtwet, hoe zit dat toch? Wat is nu het verschil tussen klachtenfunctionaris en pvp? U leest het hier: PVP-Krant -_l Lees verder »