Nieuwsoverzicht
22 september 2022 Rapportage samenloop vertrouwenswerk en klachtopvang (VWS)
Een aantal maanden geleden is VWS gestart met een onderzoek naar de samenloop van vertrouwenswerk en klachtenopvang. Ook de VKIG h Lees verder »
05 augustus 2021 Geslaagd webinar ‘Evaluatie van Wet klachten en geschillen in de zorg’
Op 8 juli 2021 organiseerden het Nivel en de UvA een succesvol webinar over de evaluatie van de Wet klachten en geschillen in de z Lees verder »
06 juli 2021 Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) per 1 juli 2021 gewijzigd
Op 1 juli 2021 wijzigt de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Het doel daarvan is de financiële beheersing van de Lees verder »
23 juni 2021 Webinar over evaluatie Wkkgz op 8 juli 2021
Op donderdag 8 juli organiseren het Nivel en de Universiteit van Amsterdam een webinar, naar aanleiding van de evaluatie van de We Lees verder »
24 februari 2021 Evaluatie Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
De evaluatie van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) wijst uit dat deze wet daadwerkelijk bijdraagt aan het bere Lees verder »
10 januari 2020 Registratie klachtenfunctionaris in de gezondheidszorg gestart
Het is zover! Vanaf 6 januari 2020 kunnen klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg zich registreren bij Registerplein. Een be Lees verder »
20 augustus 2019 Zorg leert nog altijd niet van klachten
De meeste zorgaanbieders hebben een klachtenfunctionaris en zijn aangesloten bij een geschillencommissie, maar echt leren van klac Lees verder »
19 augustus 2019 Publicatie 2de Wkkgz-monitor: laagdrempelige klachtafhandeling bij zorgaanbieder werkt goed
Met een goed gesprek kunnen veel klachten en uitingen van onvrede in de zorg naar tevredenheid worden opgelost. Zodoende kunnen ge Lees verder »
16 mei 2019 Ontevreden over arts of ziekenhuis? Klacht indienen helpt
De huisarts laat steken vallen, de cardioloog vertelt niets over de bijwerkingen van een medicijn, de apotheker geeft pillen mee i Lees verder »
16 mei 2019 Tuchtklachten: voorkomen en sturing nu al mogelijk
De laatste weken is er weer veel aandacht voor de wens van veel artsen en zorgverleners om het tuchtrecht bij te stellen. Zo gaven Lees verder »
05 februari 2019 Patiënt met tuchtklacht moet eerst in gesprek met functionaris
Patiënten of naasten die met een klacht over een verpleegkundige of arts naar de tuchtrechter stappen, moeten voortaan eerst in g Lees verder »
19 november 2018 Herziene KNMG-handreiking Omgaan met incidenten
Het meemaken van een incident is ingrijpend. De laatste jaren legt wet- en regelgeving, waaronder de Wkkgz, meer nadruk op openhei Lees verder »
15 oktober 2018 Wkkgz: de theorie in de praktijk op 18 oktober in Veenendaal
Deze cursus gaat in op de wijze waarop geschilleninstanties tot nu toe omgaan met aan hen voorgelegde geschillen. In dat verband o Lees verder »
19 april 2018 Symposium Wkkgz: wat zijn de ervaringen? op 30 mei in Nijmegen
De Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Radboud Universiteit heet u van harte welkom op woensdag 30 mei (13.00-17.00 uur) bij Lees verder »
09 februari 2018 Verbetering mogelijk in klachtenafhandeling in de zorg
Uit de ‘Monitor Wet kwaliteit klachten geschillen zorg (Wkkgz)’, uitgevoerd door onderzoeksinstituut NIVEL, blijkt dat de mees Lees verder »
18 januari 2018 Geen klachtenregeling? Waarschuwing door het Tuchtcollege
Op 1 januari 2016 is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in werking getreden. Op grond van die wet moeten zorgaa Lees verder »
20 september 2017 Tweedaagse cursus ‘Beter worden van klachten’ bij Het Inzichtenlab in januari 2018
Is de klachtopvang in uw ziekenhuis Wkkgz-geschikt en wilt u nu zorgen dat uw ziekenhuis écht beter wordt van klachten? Meldt u z Lees verder »
30 juni 2017 Uitnodiging onderzoek klachten Wkkgz NIVEL
Met het intreden van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in 2016 is er een en ander veranderd op het gebied van Lees verder »
18 mei 2017 Wat is nu het verschil tussen klachtenfunctionaris en pvp?
De nieuwe klachtwet, hoe zit dat toch? Wat is nu het verschil tussen klachtenfunctionaris en pvp? U leest het hier: PVP-Krant -_l Lees verder »
18 mei 2017 Kennissessie ‘Grip op de Wkkgz-verplichtingen 2017’ op 15 juni 2017 in Utrecht
Op 15 juni organiseert de NVGzP in samenwerking met de VvAA een interactieve kennissessie over de Wkkgz. Tijdens deze sessie komen Lees verder »