Nieuwsoverzicht
10 januari 2020 Registratie klachtenfunctionaris in de gezondheidszorg gestart
Het is zover! Vanaf 6 januari 2020 kunnen klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg zich registreren bij Registerplein. Een be Lees verder »
20 augustus 2019 Zorg leert nog altijd niet van klachten
De meeste zorgaanbieders hebben een klachtenfunctionaris en zijn aangesloten bij een geschillencommissie, maar echt leren van klac Lees verder »
19 augustus 2019 Publicatie 2de Wkkgz-monitor: laagdrempelige klachtafhandeling bij zorgaanbieder werkt goed
Met een goed gesprek kunnen veel klachten en uitingen van onvrede in de zorg naar tevredenheid worden opgelost. Zodoende kunnen ge Lees verder »
16 mei 2019 Ontevreden over arts of ziekenhuis? Klacht indienen helpt
De huisarts laat steken vallen, de cardioloog vertelt niets over de bijwerkingen van een medicijn, de apotheker geeft pillen mee i Lees verder »
16 mei 2019 Tuchtklachten: voorkomen en sturing nu al mogelijk
De laatste weken is er weer veel aandacht voor de wens van veel artsen en zorgverleners om het tuchtrecht bij te stellen. Zo gaven Lees verder »
05 februari 2019 Patiënt met tuchtklacht moet eerst in gesprek met functionaris
Patiënten of naasten die met een klacht over een verpleegkundige of arts naar de tuchtrechter stappen, moeten voortaan eerst in g Lees verder »
19 november 2018 Herziene KNMG-handreiking Omgaan met incidenten
Het meemaken van een incident is ingrijpend. De laatste jaren legt wet- en regelgeving, waaronder de Wkkgz, meer nadruk op openhei Lees verder »
15 oktober 2018 Wkkgz: de theorie in de praktijk op 18 oktober in Veenendaal
Deze cursus gaat in op de wijze waarop geschilleninstanties tot nu toe omgaan met aan hen voorgelegde geschillen. In dat verband o Lees verder »
19 april 2018 Symposium Wkkgz: wat zijn de ervaringen? op 30 mei in Nijmegen
De Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Radboud Universiteit heet u van harte welkom op woensdag 30 mei (13.00-17.00 uur) bij Lees verder »
09 februari 2018 Verbetering mogelijk in klachtenafhandeling in de zorg
Uit de ‘Monitor Wet kwaliteit klachten geschillen zorg (Wkkgz)’, uitgevoerd door onderzoeksinstituut NIVEL, blijkt dat de mees Lees verder »
18 januari 2018 Geen klachtenregeling? Waarschuwing door het Tuchtcollege
Op 1 januari 2016 is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in werking getreden. Op grond van die wet moeten zorgaa Lees verder »
20 september 2017 Tweedaagse cursus ‘Beter worden van klachten’ bij Het Inzichtenlab in januari 2018
Is de klachtopvang in uw ziekenhuis Wkkgz-geschikt en wilt u nu zorgen dat uw ziekenhuis écht beter wordt van klachten? Meldt u z Lees verder »
30 juni 2017 Uitnodiging onderzoek klachten Wkkgz NIVEL
Met het intreden van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in 2016 is er een en ander veranderd op het gebied van Lees verder »
18 mei 2017 Wat is nu het verschil tussen klachtenfunctionaris en pvp?
De nieuwe klachtwet, hoe zit dat toch? Wat is nu het verschil tussen klachtenfunctionaris en pvp? U leest het hier: PVP-Krant -_l Lees verder »
18 mei 2017 Kennissessie ‘Grip op de Wkkgz-verplichtingen 2017’ op 15 juni 2017 in Utrecht
Op 15 juni organiseert de NVGzP in samenwerking met de VvAA een interactieve kennissessie over de Wkkgz. Tijdens deze sessie komen Lees verder »
09 mei 2017 Jaarverslag 2016 van de Stichting Klachtenregeling Huisartsenzorg Zuid-Nederland (SKHZN)
Voor u ligt het jaarverslag 2016 van de Stichting Klachtenregeling Huisartsenzorg Zuid-Nederland (SKHZN), sinds 4 november 2016 St Lees verder »
21 maart 2017 Zorgaanbieders mogelijk onvoldoende gewapend tegen Wkkgz
Zorgaanbieders moeten vanaf dit jaar extra bedacht zijn op klachten die cliënten tegen hen indienen. Wet kwaliteit, klachten en g Lees verder »
22 februari 2017 Informatie uit klachten wordt nog onvoldoende gebruikt
Veel onderdelen van de nieuwe Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) hebben al vorm gekregen in ziekenhuizen, maar dit Lees verder »
20 februari 2017 Nulmeting: Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz)
Veel onderdelen van de nieuwe Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) hebben al vorm gekregen in ziekenhuizen, maar d Lees verder »
04 januari 2017 Waarom klagen verpleeghuisbewoners zo weinig?
Waarom klagen verpleeghuisbewoners zo weinig? Gaat de Wkkgz hen helpen? Bewoners in verzorg- en verpleeghuizen klagen relatief wei Lees verder »