Nieuwsoverzicht
06 juli 2021 Publicatie resultaten pilot casemanagement bij medische incidenten
Fonds Slachtofferhulp heeft deze week de resultaten van een tweejarige pilot casemanagement medische incidenten gepubliceerd. D Lees verder »
24 februari 2021 Evaluatie Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
De evaluatie van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) wijst uit dat deze wet daadwerkelijk bijdraagt aan het bere Lees verder »
10 december 2020 Goede ervaring van patiënten met klachtenfunctionaris na een klacht over de huisarts
Nivel hield veertien diepte-interviews met patiënten over hun ervaringen na een klacht over de huisarts. Het is soms lastig om al Lees verder »
09 juli 2020 Wettelijk recht op elektronische inzage in patiëntendossier vanaf 1 juli
Vanaf 1 juli 2020 hebben patiënten wettelijk recht op elektronische inzage en een gratis digitaal afschrift van hun medisch dossi Lees verder »
18 juni 2020 Transparantiemonitor 2019/2020: Artsen staan open voor transparantie
Artsen staan overwegend positief tegenover verschillende initiatieven die er zijn om de zorg transparant te maken. Denk aan het in Lees verder »
12 februari 2020 Ervaringen van patiënten en nabestaanden bij calamiteiten vertaald naar leidraad voor professionals
De Nederlandse zorg is van hoge kwaliteit en patiëntveiligheid staat hoog op de agenda. Toch gaat het soms mis en kan er sprake z Lees verder »
05 november 2019 Patiënt vaak ontevreden over afhandeling zorgklacht volgens onderzoek Patiëntenfederatie Nederland
De helft van de patiënten die klagen over een zorgverlener of instelling is niet tevreden over de manier waarop de klacht is afge Lees verder »
20 augustus 2019 Zorg leert nog altijd niet van klachten
De meeste zorgaanbieders hebben een klachtenfunctionaris en zijn aangesloten bij een geschillencommissie, maar echt leren van klac Lees verder »
19 augustus 2019 Publicatie 2de Wkkgz-monitor: laagdrempelige klachtafhandeling bij zorgaanbieder werkt goed
Met een goed gesprek kunnen veel klachten en uitingen van onvrede in de zorg naar tevredenheid worden opgelost. Zodoende kunnen ge Lees verder »
07 maart 2019 Onderzoek KU Leuven: “Betere begeleiding zorgverleners vereist na medische missers”
Onderzoek van de KU Leuven laat zien dat een ongewenste gebeurtenis in de zorg niet alleen een enorme impact heeft op de patiën Lees verder »
04 december 2018 Verschil tussen claim, klacht- en tuchtrecht niet bij iedereen bekend
Uit een peiling onder het ledenpanel van VvAA blijkt dat 70 procent van de leden het verschil tussen een klacht en een claim kan b Lees verder »
30 oktober 2018 Patiëntenmonitor Veiligheid in de zorg van Patiëntenfederatie Nederland
Feiten, meningen en ervaringen van patiënten Wie in Nederland met zorg te maken krijgt, is doorgaans in goede handen. Maar niet a Lees verder »
30 oktober 2018 Veel uitdagingen in de zorg aan patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden
Bijna drie op de vier zorgverleners wordt regelmatig geconfronteerd met uitdagingen in het contact met patiënten met beperkte gez Lees verder »
18 oktober 2018 Terugvraagmethode veelbelovend bij patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden
Ruim een op de drie Nederlanders heeft beperkte gezondheidsvaardigheden: zij hebben moeite om gezondheidsinformatie te vinden, te Lees verder »
10 september 2018 Klachten van patiënten gebruiken voor het stellen van prioriteiten
Klachten van patiënten kunnen worden gebruikt om prioriteiten te stellen. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel, waarin is verk Lees verder »
05 september 2018 Ziekenhuizen borgen open beleid op verschillende wijzen
Ziekenhuizen verschillen in de manier waarop zij reageren als er ‘iets is misgegaan’. De Gedragscode Openheid na medische inci Lees verder »
04 september 2018 Een adequate reactie op een incident verkleint de impact ervan
Naar adequate reacties in de huisartsenzorg “Wetenschappelijk onderzoek is voor mij vooral interessant, wanneer het concreet bij Lees verder »
04 september 2018 NIVEL onderzoek: definitie van gebeurtenis leidt tot verkokering in ziekenhuizen.
In het kader van de evaluatie van de GOMA heeft het Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg NIVEL, onderzoek ge Lees verder »
14 juni 2018 Kwaliteit elektronische patiëntendossiers onder druk door meervoudig gebruik
Elektronische patiëntendossiers bieden een schat aan informatie om de zorg te verbeteren. Deze gegevens worden voor veel verschil Lees verder »
02 mei 2018 Patiëntendossiers goed op te vragen
De meeste patiënten die hun medisch dossier opvragen krijgen dit probleemloos, in korte tijd en tegen lage kosten. Dat blijkt uit Lees verder »