Nieuwsoverzicht
29 januari 2014 IGZ lovend over kwaliteit ziekenhuizen
De inspectie is uitermate tevreden over de kwaliteit van ziekenhuizen in 2012. Grootste winst is behaald op de onderdelen operatie Lees verder »
22 januari 2014 Aantal aanmeldingen EPD stijgt snel
Het aantal mensen dat zich aanmeldt voor het elektronisch patiëntendossier (EPD) is verder gestegen. Sinds augustus hebben an Lees verder »
22 januari 2014 Patiëntveiligheid
Ondanks grote inspanningen om patiënten te helpen, komen in de gezondheidszorg incidenten voor waarbij patiënten onbedoe Lees verder »
21 januari 2014 Versnipperde en onvolledige wetgeving belemmert de effectiviteit van toezicht
De belangstelling voor het overheidstoezicht op de kwaliteit van zorg is de laatste jaren sterk toegenomen. Dit was een van de aan Lees verder »
20 januari 2014 Keurmerken zetten kwaliteit nadrukkelijk op agenda
Keurmerken en andere kwaliteitsverklaringen zijn belangrijk voor de zorg. ‘Ze zetten kwaliteit nadrukkelijk op de agenda&rsq Lees verder »
20 januari 2014 Kwaliteit huisartsendossiers sterk verbeterd
Medische dossiers van huisartsen zouden volledig en up-to-date moeten zijn. Met een eenmalige financiële vergoeding hebben de Lan Lees verder »
20 december 2013 Investeren in kwaliteit van zorgprofessionals is investeren in kwaliteit en veiligheid van zorg
Sturen op het functioneren van zorgmedewerkers komt de kwaliteit en veiligheid van de zorg ten goede. Dat schrijft de Inspectie vo Lees verder »
20 december 2013 Versnipperde en onvolledige wetgeving belemmert effectiviteit van toezicht
Toezichthouders van zorginstellingen hebben te weinig zicht op kwaliteit en veiligheid. Vooral in de care-sector zijn toezichthoud Lees verder »
20 december 2013 Landelijk Meldpunt Zorg in 2014 van start
Wanneer de klachtafhandeling door een zorginstelling niet goed verloopt kunnen mensen vanaf 1 juli terecht bij het Landelijk Meldp Lees verder »
19 december 2013 Software medebepalend voor kwaliteit medische dossiers huisartsen
Het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) onderzocht samen met de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde van Lees verder »
13 december 2013 Inspectie: verplichte toetsing alle zorgverleners
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) wil dat alle beroepsbeoefenaren in de zorg verplicht deelnemen aan visitaties of andere Lees verder »
19 november 2013 Nederlandse ziekenhuizen zijn veiliger geworden
De Nederlandse ziekenhuizen zijn veiliger geworden, de potentieel vermijdbare schade en sterfte is de afgelopen jaren aanzienlijk Lees verder »
06 november 2013 Leidraad meldingen IGZ 2013
Er is een nieuwe leidraad meldingen IGZ uit. In de Leidraad meldingen IGZ 2013 staan de regels en procedures voor het melden bij e Lees verder »
01 november 2013 Onderzoeksrapport NIVEL: klagen in de eerste lijn
Onderzoek naar klachten, klachtenervaringen en -verwachtingen bij de huisarts, de tandarts en de fysiotherapeut. In dit rap Lees verder »
21 oktober 2013 Bestuurslid Gerda de Groot belicht de app GOMA in ArtsenAuto
De app GOMA ondersteunt zorgverleners bij de naleving van de Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische Lees verder »
21 oktober 2013 Onderzoeksrapport NIVEL: niets te klagen
Onderzoek naar uitingen van ongenoegen in verzorgings- en verpleeghuizen Bewoners in verzorgings- en verpleeghuizen klagen weinig. Lees verder »
11 september 2013 Onderzoek NVZ t.a.v. imago ziekenhuizen – belang van persoonlijke benadering
‘Hoe kijken consumenten en patiënten aan tegen de ziekenhuisbranche en wat zien zij als de belangrijkste pijlers voor g Lees verder »
02 augustus 2013 Nieuwe klachtwet kent plussen en minnen
Incidenten melden heeft nu een wettelijke basis en de klachtenfunctionaris wordt verplicht. De nieuwe Wet kwaliteit, klachten en g Lees verder »
25 juli 2013 Reactie van VWS op brief van de voorzitter over wetsvoorstel
Vandaag ontvingen wij een reactie van de VWS op de brief over de nieuwe wet, die Marlout Corba op 11 juni jl. aan minister Schippe Lees verder »
24 juni 2013 Nieuwe wet kwaliteit en klachten maakt doelen niet waar
De nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) draagt niet bij aan de verbetering van de kwaliteit en veiligheid van Lees verder »