Nieuwsoverzicht
14 december 2016 In 9 stappen een Wkkgz-klachtenregeling
Vanaf 1 januari 2017 bent u als zorgaanbieder verplicht een aantal wijzigingen in uw klachtenregeling aan te brengen. Ook moet u b Lees verder »
13 december 2016 Geschilleninstantie Zorggeschil is erkend door VWS
Stichting Zorggeschil heeft een Geschilleninstantie opgericht, zoals bedoeld in artikel 18 van de Wet Kwaliteit, Klachten en Gesch Lees verder »
12 december 2016 Thema-avond over medische incidenten en Peer Support op 17 januari 2017
Op dinsdagavond 17 januari 2017 spreekt prof. dr. Albert Wu, internist en hoogleraar gezondheidszorg, en kwaliteitsbelei Lees verder »
24 november 2016 Handreiking “leren van incidenten” voor kleine zorgaanbieders
De Wkkgz is van toepassing op zowel grote zorginstellingen als kleine zorgaanbieders en solistisch werkende zorgverleners. Deze ha Lees verder »
17 november 2016 Vragen en antwoorden over de klachtenfunctionaris
Waarom alweer een artikel over de Wkkgz? Sinds 1 januari geldt de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Uit de vele vragen d Lees verder »
17 november 2016 Aantal meldingen van medische missers flink gestegen
Ziekenhuizen melden steeds meer fouten bij de Inspectie voor de Volksgezondheid. Dat blijkt uit onderzoek van diezelfde IGZ. Tegel Lees verder »
17 november 2016 ‘Zorggesprekken opnemen mag, maar er zijn spelregels’
Zorgverleners en ambtenaren moeten leren leven met cliënten die gesprekken opnemen. En andersom. Er zijn wel spelregels, die moet Lees verder »
11 november 2016 KNMG-onderzoek naar openheid na incidenten
Dokters willen graag open communiceren met de patiënt over incidenten. Het is belangrijk dat werkgevers deze openheid bevorderen Lees verder »
03 november 2016 Brief VvAA aan Eerste Kamer over Medisch Beroepsgeheim
Inzage in medisch dossier zonder toestemming patiënt in strijd met mensenrechten Zorgverzekeraars zonder toestemming van de pati Lees verder »
03 november 2016 De klacht is afgehandeld, maar is de relatie hersteld?
Zorg is een relatie en goede zorg, net als een goede relatie, maak je samen. Als die samenwerking eens misloopt, ontstaat teleurst Lees verder »
03 november 2016 Specialisten willen meer openheid rond calamiteiten
Een klein deel van de medisch specialisten heeft overwogen tijdelijk een stap terug te doen na een calamiteit. Het grootste deel v Lees verder »
29 oktober 2016 Tv-documentaire ‘De dokter onder vuur’ van Frans Bromet op 31 oktober 2016
Filmmaker Frans Bromet praat in deze documentaire van KRO-NCRV met artsen over fouten die zij hebben gemaakt of die hen worden aan Lees verder »
14 oktober 2016 Landelijke geschilleninstantie voor huisartsen en apothekers
LHV, InEen, apothekersorganisatie KNMP en de Stichting Klachtenregeling Huisartsenzorg Zuid-Nederland hebben de landelijke geschil Lees verder »
12 oktober 2016 Acht van de tien zorgverleners ooit betrokken bij incident
85 Procent van de zorgprofessionals geeft aan ooit betrokken te zijn geweest bij een patiëntveiligheidsincident (PVI). Bijna een Lees verder »
10 oktober 2016 Congres Aansprakelijkheid bij medische incidenten op 1 december 2016
Naar schatting lopen jaarlijks zo’n 40.000 Nederlanders schade op als gevolg van een vermijdbare medisch incident. Circa 195 Lees verder »
06 oktober 2016 Patiënt baas over eigen digitaal dossier
Burgers krijgen de mogelijkheid om vanuit huis hun eigen medisch dossier in te zien. Na de Tweede heeft ook de Eerste Kamer ingest Lees verder »
03 oktober 2016 Meest gestelde vragen door zorgprofessionals over de Wkkgz
Sinds 1 januari 2016 moet elke zorgaanbieder aan nieuwe (kwaliteits)regels voldoen. Deze folder geeft antwoord op de meest gesteld Lees verder »
27 september 2016 Het belang van openheid na een medisch incident
Hoe open en eerlijk zijn ziekenhuizen in hun omgang met patiënten na een medisch incident? Dat willen de onderzoekers van het lee Lees verder »
08 september 2016 KNMG-richtlijn ‘Omgaan met medische gegevens’ geactualiseerd
De KNMG-richtlijn Omgaan met medische gegevens is aangepast op de recente wetgeving en jurisprudentie, zoals de inwerkingtreding Lees verder »
06 september 2016 Landelijke geschilleninstantie voor huisartsen in oprichting
De Wkkgz verplicht vanaf 2017 alle zorgaanbieders een klachtenregeling te hebben, te werken met een klachtenfunctionaris en aanges Lees verder »