Nieuwsoverzicht
09 februari 2023 Zorgvuldig omgaan met aanhoudend en grensoverschrijdend klaaggedrag
Klachtbehandeling gaat vaak goed. Toch komt u als klachtbehandelaar soms voor uitdagingen te staan. Bijvoorbeeld wanneer een burge Lees verder »
05 augustus 2021 Effectief omgaan met complex klaaggedrag volgens de Nationale ombudsman
Hoe kun je als klachtbehandelaar goed omgaan met complex klaaggedrag? Een van de specialisten bij de Nationale ombudsman op dit ge Lees verder »
30 juli 2020 Coronacrisis en klachten
Een intelligente lockdown vraagt om intelligent omgaan met onvrede, klachten en claims Het jaar 2020 heeft voor hulpverleners, pat Lees verder »
05 november 2019 Patiënt vaak ontevreden over afhandeling zorgklacht volgens onderzoek Patiëntenfederatie Nederland
De helft van de patiënten die klagen over een zorgverlener of instelling is niet tevreden over de manier waarop de klacht is afge Lees verder »
19 augustus 2019 Publicatie 2de Wkkgz-monitor: laagdrempelige klachtafhandeling bij zorgaanbieder werkt goed
Met een goed gesprek kunnen veel klachten en uitingen van onvrede in de zorg naar tevredenheid worden opgelost. Zodoende kunnen ge Lees verder »
03 juli 2019 IGJ verplicht ziekenhuizen klachtenregeling aan te passen
De IGJ verplicht ziekenhuizen om hun klachtenregeling aan te passen. De periode van de klachtenbemiddeling tellen de ziekenhuizen Lees verder »
16 mei 2019 Ontevreden over arts of ziekenhuis? Klacht indienen helpt
De huisarts laat steken vallen, de cardioloog vertelt niets over de bijwerkingen van een medicijn, de apotheker geeft pillen mee i Lees verder »
12 april 2019 Ontevreden patiënt? Klacht? Zoek contact!
Bijna altijd hebben klachten en claims van patiënten te maken met de communicatie tussen zorgverlener en patiënt. Het gevoel nie Lees verder »
04 december 2018 Verschil tussen claim, klacht- en tuchtrecht niet bij iedereen bekend
Uit een peiling onder het ledenpanel van VvAA blijkt dat 70 procent van de leden het verschil tussen een klacht en een claim kan b Lees verder »
19 november 2018 Herziene KNMG-handreiking Omgaan met incidenten
Het meemaken van een incident is ingrijpend. De laatste jaren legt wet- en regelgeving, waaronder de Wkkgz, meer nadruk op openhei Lees verder »
09 februari 2018 Verbetering mogelijk in klachtenafhandeling in de zorg
Uit de ‘Monitor Wet kwaliteit klachten geschillen zorg (Wkkgz)’, uitgevoerd door onderzoeksinstituut NIVEL, blijkt dat de mees Lees verder »
18 januari 2018 Geen klachtenregeling? Waarschuwing door het Tuchtcollege
Op 1 januari 2016 is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in werking getreden. Op grond van die wet moeten zorgaa Lees verder »
03 oktober 2016 Meest gestelde vragen door zorgprofessionals over de Wkkgz
Sinds 1 januari 2016 moet elke zorgaanbieder aan nieuwe (kwaliteits)regels voldoen. Deze folder geeft antwoord op de meest gesteld Lees verder »
19 augustus 2016 Voortgang van de klachten- en geschillenregeling huisartsenzorg
Het klachtendeel van de nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) moet dit jaar ingericht worden. Voor huisartsen Lees verder »
15 augustus 2016 Het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) geeft advies en informatie bij klachten in de zorg
Op de website van LMZ vindt u informatie over de verschillende mogelijkheden om een klacht op te lossen. U kunt ook de Klachtenw Lees verder »
14 juli 2016 Consumentenbond over klachten in de zorg
De Consumentenbond heeft onlangs een oproep gedaan om recente ervaringen over klagen in de zorg te melden. De resultaten werden be Lees verder »
15 april 2016 NPCF werkt aan goede afhandeling van klachten in de zorg
Het is belangrijk dat zorgverleners uw klachten over de zorg serieus nemen. Vandaar dat de Patiëntenfederatie NPCF actief meedenk Lees verder »
09 februari 2016 Interview met klachtenfunctionaris over de klachtenbemiddeling voor apotheken
Lees het interview met Manja Verhoeven over de klachtenbemiddeling voor apotheken. Klik hier voor het interview. Bron: Pharmaceuti Lees verder »
29 januari 2016 Uitkomsten en aanbevelingen onderzoek naar klachtenfunctionarissen in ziekenhuizen
Klachtenfunctionarissen spelen een belangrijke rol in Nederlandse ziekenhuizen bij het laagdrempelig oplossen van vragen en klacht Lees verder »
29 januari 2016 Wat moet u weten over de Wkkgz?
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is per 1 januari 2016 een feit maar ziekenhuizen weten op een aantal essenti Lees verder »