Publicatie 2de Wkkgz-monitor: laagdrempelige klachtafhandeling bij zorgaanbieder werkt goed

Met een goed gesprek kunnen veel klachten en uitingen van onvrede in de zorg naar tevredenheid worden opgelost. Zodoende kunnen gerechtelijke procedures binnen het tucht- en aansprakelijkheidsrecht worden voorkomen. De tweede Nivel-monitor Wet kwaliteit, klachten, geschillen zorg (Wkkgz) laat zien dat dit – zo belangrijke – informele karakter van het interne klachtbehandelingstraject bij zorgaanbieders goed functioneert. Wel is er wat onduidelijkheid over binnen welke termijn klachten moeten worden opgelost.

Een belangrijk doel van de Wet kwaliteit, klachten, geschillen zorg (Wkkgz) is ervoor te zorgen dat het interne behandelingstraject van klachten in de zorg professioneel wordt aangepakt. Essentieel in dit traject is een goede dialoog tussen patiënt en zorgverlener en dus niet alleen een focus op regels en procedures.

Lees meer …

Klik hier voor het rapport Tweede Wkkgz-monitor – Nivel.

Bron: Nivel 19 augustus 2019