Openheid bij incidenten gaat niet vanzelf, maar moet georganiseerd worden

Openheid bij incidenten is al jaren de professionele norm, en sinds 1 januari 2016 ook een wettelijke eis, maar de praktijk blijkt weerbarstig. Dit onderzoek laat zien dat openheid serieus georganiseerd moet worden: voorop staat dat de patiënt en de betrokken hulpverlener snel en open met elkaar in gesprek komen en vervolgens ook blijven.  Dat gaat niet ‘vanzelf’.

Patiënten mogen van ziekenhuizen en zorgverleners verwachten dat zij professioneel, en dus open, reageren als er iets mis is gegaan. Dat gaat niet vanzelf. Openheid vraagt een systematische en georganiseerde aanpak, die niet alleen beter tegemoet komt aan de wensen en behoeften van patiënten, maar die ook voorziet in ondersteuning van de zorgverlener, zodat hij/zij actief en open kan communiceren met de patiënt, professioneel en zo snel mogelijk. Dit onderzoek heeft een stappenplan opgeleverd, wat hierbij behulpzaam kan zijn : “In vier stappen naar een adequate reactie na een incident”.

Lees meer …

 

Bron: www.openindezorg.nl 20 mei 2016