Epd Epic krijgt onvoldoende

Het personeel van het Raboudumc geeft het rapportcijfer 4,5 aan het nieuw ingevoerde Epic-elektronisch patiëntendossier. Dat schrijft de regionale krant De Gelderlander zaterdag.

Artsen klaagden in de enquête dat bloeduitslagen, bloeddrukmetingen en hartfilmpjes te traag gevonden worden door het systeem. Ook is het onderscheid tussen medische en verpleegkundige afspraken onduidelijk. De computerproblemen leiden tot wachttijden op de poli. De krant meldt dat het volgens het bestuur vooral om opstartproblemen gaat. Het epd van Epic is in oktober ingevoerd in het Nijmeegse umc. Er is een verbetertraject gaande.

Epic is een Amerikaans systeem dat ook draait in het Amphia Ziekenhuis, het Spaarne Ziekenhuis en het Sint Lucas Andreas ziekenhuis, zo liet een analyse van Zorgvisie uit 2013 zien. ChipSoft is de marktleider in Nederland, dit bedrijf is epd-leverancier van 43 ziekenhuizen. Epic kreeg er in oktober twee grote klanten bij, toen het VUmc en AMC samen kozen voor deze leverancier. In de zomer van 2015 willen deze umc’s in één ‘big bang’ overstappen naar het nieuwe systeem. In Nijmegen is het op dezelfde manier geïmplementeerd, tijdens de nacht van 26 oktober 2013.

De LHV riep in januari nog huisartsen op om problemen met Epic te melden. ‘Zo gaat nog niet alles naar wens met de brieven vanuit Radboudumc en lopen op verschillende afdelingen de spreekuren uit, omdat gebruikers moeten leren werken met het systeem’, aldus het bericht.

Epic onthoudt zich van commentaar.

Heleen Croonen

Bron: Medisch Contact

Zorgvisie: Overzicht epd/ZIS in ziekenhuizen 2014