Advocaat gezondheidsrecht Oswald Nunes: ‘Als een arts gewoon sorry zegt na een fout, is al veel ellende te voorkomen’

Advocaat Oswald Nunes heeft gedurende zijn loopbaan honderden zorgverleners bijgestaan die zich bij de (tucht)rechter na een klacht moesten verantwoorden. Uit ervaring weet hij inmiddels dat ‘sorry’ zeggen na een fout veel leed kan voorkomen bij de zorgverlener én de patiënt. ‘Het simpele woord ‘sorry’ kan voor patiënt én dokter prettig zijn. Het leidt tot beter contact, het voorkomt escalatie, de schade wordt soepeler afgehandeld.’

Nunes weet hoe ingrijpend een klacht voor een arts, paramedicus of verpleegkundige kan zijn. Tegenover de Volkskrant vergelijkt hij het met een rouwproces. ‘Het begint vaak met ontkenning en ongeloof, daarna gaan zorgverleners obsessief de hele zaak in hun hoofd herhalen, en pas later komen de emoties. Er vloeien soms tranen, ja, tijdens de gesprekken die ik met ze heb, maar ook in de zittingszaal.’

‘Een tuchtzaak duurt gemiddeld een klein jaar, met een hoger beroep komt er nog een jaar bij. En al die tijd zit die zaak in hun hoofd. Artsen gaan aan zichzelf twijfelen, vragen zich af of ze wel geschikt zijn voor hun vak. Ik zie ook regelmatig boosheid: dat nu juist die ene patiënt voor wie ze zich zo hebben ingespannen, een klacht heeft ingediend.’

Lees verder …

Bron: Medisch Ondernemen – 18 januari 2021 en De Volkskrant 16 januari 2021