Nieuwsoverzicht
14 juni 2018 Kwaliteit elektronische patiëntendossiers onder druk door meervoudig gebruik
Elektronische patiëntendossiers bieden een schat aan informatie om de zorg te verbeteren. Deze gegevens worden voor veel verschil Lees verder »
02 mei 2018 Patiëntendossiers goed op te vragen
De meeste patiënten die hun medisch dossier opvragen krijgen dit probleemloos, in korte tijd en tegen lage kosten. Dat blijkt uit Lees verder »
09 februari 2018 Verbetering mogelijk in klachtenafhandeling in de zorg
Uit de ‘Monitor Wet kwaliteit klachten geschillen zorg (Wkkgz)’, uitgevoerd door onderzoeksinstituut NIVEL, blijkt dat de mees Lees verder »
04 december 2017 Potentieel vermijdbare sterfte in ziekenhuizen niet gedaald
De afgelopen jaren is de potentieel vermijdbare sterfte in ziekenhuizen niet verder gedaald. Tussen half 2015 en half 2016 overled Lees verder »
20 september 2017 Onbedoelde schade treft ook de arts
Impact van patiëntveiligheidsincident op zorgverleners wordt onderschat Een onderzoek onder ruim vijfduizend artsen en andere zor Lees verder »
30 juni 2017 Uitnodiging onderzoek klachten Wkkgz NIVEL
Met het intreden van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in 2016 is er een en ander veranderd op het gebied van Lees verder »
20 februari 2017 Nulmeting: Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz)
Veel onderdelen van de nieuwe Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) hebben al vorm gekregen in ziekenhuizen, maar d Lees verder »
04 januari 2017 Waarom klagen verpleeghuisbewoners zo weinig?
Waarom klagen verpleeghuisbewoners zo weinig? Gaat de Wkkgz hen helpen? Bewoners in verzorg- en verpleeghuizen klagen relatief wei Lees verder »
17 november 2016 Aantal meldingen van medische missers flink gestegen
Ziekenhuizen melden steeds meer fouten bij de Inspectie voor de Volksgezondheid. Dat blijkt uit onderzoek van diezelfde IGZ. Tegel Lees verder »
11 november 2016 KNMG-onderzoek naar openheid na incidenten
Dokters willen graag open communiceren met de patiënt over incidenten. Het is belangrijk dat werkgevers deze openheid bevorderen Lees verder »
03 november 2016 Specialisten willen meer openheid rond calamiteiten
Een klein deel van de medisch specialisten heeft overwogen tijdelijk een stap terug te doen na een calamiteit. Het grootste deel v Lees verder »
12 oktober 2016 Acht van de tien zorgverleners ooit betrokken bij incident
85 Procent van de zorgprofessionals geeft aan ooit betrokken te zijn geweest bij een patiëntveiligheidsincident (PVI). Bijna een Lees verder »
23 mei 2016 Openheid bij incidenten gaat niet vanzelf, maar moet georganiseerd worden
Openheid bij incidenten is al jaren de professionele norm, en sinds 1 januari 2016 ook een wettelijke eis, maar de praktijk blijkt Lees verder »
29 januari 2016 Uitkomsten en aanbevelingen onderzoek naar klachtenfunctionarissen in ziekenhuizen
Klachtenfunctionarissen spelen een belangrijke rol in Nederlandse ziekenhuizen bij het laagdrempelig oplossen van vragen en klacht Lees verder »
11 december 2015 Focus op klachtenfunctionarissen
Focus op klachtenfunctionarissen; een onderzoek naar de informele klachtafhandeling in de zorg Perspectief voor invoering nieuwe w Lees verder »
20 januari 2014 Kwaliteit huisartsendossiers sterk verbeterd
Medische dossiers van huisartsen zouden volledig en up-to-date moeten zijn. Met een eenmalige financiële vergoeding hebben de Lan Lees verder »