Als klachtenfunctionaris ben je onpartijdig en onafhankelijk van de organisatie. Je hebt een geheimhoudingsplicht en gaat discreet om met vertrouwelijke informatie van zowel klagers als verweerders. Je bent een onafhankelijk procesbegeleider en bemiddelaar in de afhandeling van signalen van onvrede van patiënten/bewoners. Binnen het informele klachttraject verzorg je de eerste klachtopvang en verken je samen met partijen de mogelijkheden om onvrede op te lossen en het vertrouwen in de (behandel)relatie te herstellen.
Je analyseert klachten en adviseert de organisatie en de expertgebieden van BK&V, gevraagd en ongevraagd, met als doel de kwaliteit en veiligheid van de zorg te verbeteren. De klachtenfunctionarissen verzorgen gezamenlijk een periodieke klachtenrapportage en dragen hiermee bij aan een tijdige risicosignalering en een lerende organisatie.
Je geeft voorlichting over het klachtrecht en je bent aanspreekpunt voor medewerkers met vragen over de klachtenprocedure. Daarnaast vervul je de rol van ‘disclosure coach’/familiebegeleider bij calamiteiten en kan je optreden als gespreksleider bij spiegel- en focusgesprekken.
Treant biedt een regionaal zorgaanbod op drie ziekenhuislocaties die georganiseerd zijn als één ziekenhuis. Ook biedt Treant wonen en zorg op 17 care-locaties in Drenthe en Groningen. Daarmee is Treant de grootste zorgaanbieder voor cure en care van Noordoost-Nederland. De diensten van de klachtenfunctionaris zijn beschikbaar voor de cure en de care.
De organisatiestructuur van de Treant is ingericht door middel van resultaatverantwoordelijke eenheden (RVE’s). Deze RVE’s vallen onder de Raad van Bestuur en werken locatie-overstijgend. Naast de RVE’s kent de organisatie diverse ondersteunende diensten, waaronder Bureau Kwaliteit & Veiligheid (BK&V). BK&V adviseert de organisatie over allerlei onderwerpen die gerelateerd zijn aan het brede onderwerp ‘kwaliteit van zorg’ en ondersteunt bij het steeds verder verbeteren van de zorg.
Het klachtenbureau is organisatorisch gepositioneerd onder BK&V. Hierbij kenmerkt de functie van klachtenfunctionaris zich door zelfstandigheid en professionele autonomie. De klachtenfunctionaris werkt binnen de wettelijke kaders van de Wkkgz en het profiel van de beroepsvereniging (VKIG). De klachtenfunctionarissen vormen samen met de secretaresse het klachtenbureau. Er is sprake van een nauwe samenwerking met de collega klachtenfunctionaris(sen) en de secretaresse. Dit betreft zowel de werkverdeling alsook de onderlinge waarneming. Je werkt Treant-breed, waarbij Emmen je standplaats is.
Je herkent je in de volgende eigenschappen; geduldig, omgevingsbewust, betrouwbaar. Je hebt uitstekende sociale vaardigheden en ben je in staat complexe zaken helder te communiceren. Je hebt een afgeronde HBO+/academische opleiding met een (para)medische of juridische achtergrond aangevuld met een opleiding klachtenfunctionaris/mediator in de zorg. Je hebt kennis van relevante wet- en regelgeving, ervaring met Office applicaties en met het opstellen van managementrapportages. Daarnaast heb je aantoonbare ervaring met bemiddeling, conflicthantering en beheers je de relevante gesprekstechnieken. Daarnaast heb je kennis van en ervaring met psychologische processen als het gaat om emoties bij ziekte en rouwverwerking.
- Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd
- Een salaris van minimaal € 3.322,- en maximaal € 4.798,- bruto fulltime per maand (CAO ziekenhuizen FWG 60)
- Vakantietoeslag (8,33%)
- Eindejaarsuitkering (volledige 13e maand)
- Kom je met de auto? Bij ons kun je gratis parkeren
- Meerkeuzesysteem arbeidsvoorwaarden met daarin aantrekkelijke regelingen zoals extra reiskostenvergoeding en diverse collectieve verzekeringen
- Een uitdagende functie in een professioneel team
- Diverse online trainingen en cursussen, zoveel jij maar wilt!
- Wil je weten wat wij jou nog meer te bieden hebben? Bekijk dan deze 10 redenen om bij ons te werken!