Vraag 218: Vraag over verzoek cliënt om alle  informatie uit klachtdossier te ontvangen

Vraag

Onlangs kreeg ik van een cliënt het verzoek om het leveren van zijn klachtdossier. Deze vraag heb ik niet eerder gehad. Het leek mij wat ongewoon en bovendien veel werk om (soms maandenlange) correspondentie mooi en goed aan te leveren. En sowieso voelde ik ook enige terughoudendheid in het leveren van correspondentie die ik tijdens het klachttraject voer met behandelaren (beklaagden).

Mijn eerste gevoel was: correspondentie tussen cliënt en de KF heeft cliënt zelf al in bezit. Correspondentie tussen de KF en beklaagden zou ik liever niet geven hoewel ook die correspondentie respectvol is gevoerd. Er is natuurlijk ook de beklaagde waarmee je rekening houdt en te maken hebt.

In hoeverre is er een verplichting voor de KF om op zo’n verzoek in te gaan?

Klachtenfunctionaris 

Word lid van de VKIG en krijg direct toegang

✔ Een besloten deel op de website voor leden met relevante informatie
✔ Reductie op trainingen en bijeenkomsten van diverse externe organisaties
✔ Reductie op de kosten voor registratie bij Registerplein. In 2024 bedragen de registratiekosten voor VKIG-leden € 106,- in plaats van € 147,- per jaar
✔ Gratis regionale netwerk- en intervisiebijeenkomsten met toekenning PE-punten t.b.v. de registratie
✔ Gratis training of lezing tijdens een netwerkbijeenkomst met toekenning PE-punten t.b.v. de registratie