Vraag 210: Moet de klachtenfunctionaris gehoor geven aan de oproep van de klachtencommissie om aanwezig te zijn bij de hoorzitting?

Vraag

De externe klachtencommissie cliënten (KC) doet onderzoek als er een oordeel van de bestuurder wordt gevraagd. De voorzitter (jurist) van de KC heeft de klachtenfunctionaris cliënten (KF) uitgenodigd om voor de hoorzitting n.a.v. een klacht, waarbij klager en aangeklaagden aanwezig waren, in gesprek te gaan met de KC. De KF heeft deze uitnodiging niet gehonoreerd. Zie onderstaande tekst uit haar mail naar de ambtelijk secretaris van de KC:

‘Als klachtenfunctionaris cliënten honoreer ik dit verzoek niet. Dit is in strijd met mijn onafhankelijke positionering. In het traject bij de klachtencommissie cliënten heeft de klachtenfunctionaris cliënten geen rol. De klachtencommissie doet zijn eigen onafhankelijke onderzoek en mag daarin niet worden beïnvloed door de klachtenfunctionaris cliënten. Bij het informeren van jullie als klachtencommissie cliënten dat er een klacht naar jullie toe zou komen, in ons gezamenlijke overleg d.d. 22 maart jl., riep de vervangend voorzitter mij luid en duidelijk tot de orde. Ik mocht geen informatie in relatie tot deze klacht aan jullie verstrekken.’

Na ontvangst van deze mail heeft de KF een brief van de voorzitter van de KC ontvangen met een aantal algemene vragen over de klachtbehandeling. Als de KF hierop niet voor een bepaalde datum zou reageren werd zij alsnog opgeroepen voor de hoorzitting. Zij kon ‘zich ter zitting bij elke vraag mogelijk beroepen op haar geheimhouding’. Op de algemene vragen over de klachtbehandeling uit deze brief heeft de KF op tijd geantwoord, waardoor oproep voor aanwezigheid bij de hoorzitting is voorkomen.

Onlangs was er het halfjaarlijkse overleg tussen KC en KF waarbij door beide juristen uit de KC opnieuw werd gezegd dat de KF gehoor moet geven aan een oproep om bij een hoorzitting van de KC aanwezig te zijn. Er werd een vergelijking getrokken met een rechtbank waarbij genodigden verplicht zijn om te verschijnen.

Wat is het advies?

Word lid van de VKIG en krijg direct toegang

✔ Een besloten deel op de website voor leden met relevante informatie
✔ Reductie op trainingen en bijeenkomsten van diverse externe organisaties
✔ Reductie op de kosten voor registratie bij Registerplein. In 2024 bedragen de registratiekosten voor VKIG-leden € 106,- in plaats van € 147,- per jaar
✔ Gratis regionale netwerk- en intervisiebijeenkomsten met toekenning PE-punten t.b.v. de registratie
✔ Gratis training of lezing tijdens een netwerkbijeenkomst met toekenning PE-punten t.b.v. de registratie