Juridische Vraagbaak
Juridische vraagbaak
Als lid kunt u één keer per kalenderjaar een juridische vraag stellen aan mr. Rose Marie Doppegieter, juridisch adviseur gezondheidsrecht.
De kosten bedragen € 25,- voor een vraag; dit vanwege de gestegen kosten. Een volgende vraag komt geheel voor uw rekening.
Voordat u een vraag instuurt, kunt u eerst in het overzicht met vragen en antwoorden kijken of uw vraag al eerder is gesteld. Zit uw vraag er niet bij? Stuur uw vraag dan via een mail naar het secretariaat: info@vkig.nl.
Let op: de vraag moet kort, helder en enkelvoudig zijn!
Heeft u een uitgebreide vraag of diverse vragen? Dan valt deze niet binnen de juridische vraagbaak en kunt u uw vragen aan Rose Marie Doppegieter zelf stellen. De kosten zijn dan voor eigen rekening. Dit geldt ook als u binnen het kalenderjaar nog een volgende vraag stelt. Kijk voor meer informatie: www.doppegieterdg.nl.
De vraag en antwoord komen na beantwoording door Rose Marie Doppegieter bij de andere vragen in de juridische vraagbaak. Zo hebben alle leden profijt van al deze informatie.
Noot: De antwoorden op de vragen die binnen de Juridische Vraagbaak worden gesteld, zijn in principe alleen bedoeld voor verzoeker en andere VKIG leden, die het antwoord na inloggen lezen en als handvat gebruiken voor hun werkzaamheden.
Hieronder vindt u eerder gestelde vragen en antwoorden uit de afgelopen drie jaar.
-
Vraag 208: Vraag inzake verplichten cliënt tot nieuwe werkwijze sleutelbeheer?
Vraag
Kan de thuiszorg een klant verplichten om zich te schikken in het feit dat de werkwijze (van zorgverlening in combinatie met sleutelbeheer) is aangepast (naar zorgverlening zonder sleutelbeheer), ook als de klant hiervoor kosten moet maken?
Mw. is klant van de thuiszorg en ontvangt ADL-zorg en kan zelf haar voordeur niet open doen. Bij aanvang van de zorgverlening is afgesproken dat de huissleutel van mw. op het kantoor van de thuiszorg wordt bewaard, zodat thuiszorgmedewerkers zelfstandig bij haar naar binnen kunnen gaan. Hiervoor heeft ze een sleutelovereenkomst getekend. De thuiszorg gaf vervolgens aan de bestaande werkwijze te wijzigen en te stoppen met het sleutelbeheer. Er werd gekozen om voortaan te werken met zogenaamde ´slimme sloten ́ waarmee medewerkers middels een app applicatie ́veilig ́ bij klanten naar binnen kunnen.
Alle thuiszorgklanten zijn geïnformeerd over de nieuwe werkwijze en bijkomende kosten (80 euro installatiekosten en 28 euro maandelijkse kosten). Aan klanten is vervolgens de keuze gegeven om al dan niet gebruik te maken van het aanbod van het slimme slot. Ook werd medegedeeld dat de thuiszorg voortaan geen huissleutels meer in beheer houdt. Zonder het slimme slot (of een andere oplossing) kunnen medewerkers voortaan alleen naar binnen als de klant zelf de deur open doet.
Mw. gaat niet in op het aanbod van het slimme slot vanwege de kosten. Zij geeft aan dit niet te kunnen betalen vanwege haar minimuminkomen, hoge medische kosten/huur en toegenomen energiekosten. Mw. heeft in plaats van het slimme slot gekozen voor een goedkoper (en minder veilig) alternatief in de vorm van een sleutelkluis bij de voordeur, die medewerkers kunnen openen met een pincode. Deze ´oplossing´ wordt door het thuiszorgteam een jaar gedoogd, totdat bij de afdeling digitale toegang bekend wordt dat mw. nog niet is overgestapt op het slimme slot. Vanuit deze afdeling wordt aan mw. duidelijk gemaakt dat zij alsnog moet overstappen op het slimme slot of dat zij zelf de voordeur moet openmaken. Mw. maakt schriftelijk bezwaar bij de directie, die een oordeel geeft op haar klacht:
- mw. moet voor een bepaalde datum een passende oplossing gerealiseerd hebben en tot die tijd mag haar huissleutel (opnieuw) bewaard worden op het kantoor van de thuiszorg;
- medewerkers mogen zich geen toegang meer verschaffen tot de woning door gebruik te maken van de sleutelkluis van mw.;
- volgens de directie is het slimme slot geschikt of een andere technische oplossing waarbij mw. zelf van binnenuit haar woning op afstand kan openen (verwijzing naar de gemeente voor eventuele vergoeding van kosten);
- de directie geeft aan dat er weliswaar wordt gekeken naar een oplossing voor een kleine groep mensen, die kan aantonen dat zij de kosten van het slimme slot niet kan betalen, maar ook dat hierover momenteel nog geen uitsluitsel is.Klachtenfunctionaris
-
Vraag 207: Vraag inzake klacht over werkwijze Klachtenfunctionaris
Vraag
De partner van een patiënte heeft een klacht ingediend. Hij vindt dat de anonieme melding bij Veilig Thuis (VT) op basis van verkeerde informatie is gedaan en komt met veel bewijzen en getuigen. Hij vindt dat er sprake is van smaad. In eerste instantie is de klacht niet in bemiddeling genomen omdat meneer geen zorgrelatie heeft met het ziekenhuis. Nu heeft mevrouw de klacht ingediend.
De anonimiteit van de melding en melder is geschonden door Veilig Thuis. De info over wie de melding heeft gedaan en op welke gronden had nooit terecht mogen komen bij meneer en mevrouw. Dat is dus wel gebeurd en zij stellen: er is een zorgmelding gedaan bij VT waarbij wij onderwerp waren. Daarbij zijn van ons (bijzondere) persoonsgegevens verwerkt en gedeeld. De inhoud van de melding is niet juist weergegeven, waardoor wij werden geconfronteerd met een ingrijpend VT-onderzoek.Vraag: mag / kan ik deze klacht in behandeling nemen?
Klachtenfunctionaris
-
Vraag 206: Vraag inzake klacht behandelen door KF over een anoniem gedane melding bij Veilig Thuis vanuit het ziekenhuis
Vraag
De partner van een patiënte heeft een klacht ingediend. Hij vindt dat de anonieme melding bij Veilig Thuis (VT) op basis van verkeerde informatie is gedaan en komt met veel bewijzen en getuigen. Hij vindt dat er sprake is van smaad. In eerste instantie is de klacht niet in bemiddeling genomen omdat meneer geen zorgrelatie heeft met het ziekenhuis. Nu heeft mevrouw de klacht ingediend.
De anonimiteit van de melding en melder is geschonden door Veilig Thuis. De info over wie de melding heeft gedaan en op welke gronden had nooit terecht mogen komen bij meneer en mevrouw. Dat is dus wel gebeurd en zij stellen: er is een zorgmelding gedaan bij VT waarbij wij onderwerp waren. Daarbij zijn van ons (bijzondere) persoonsgegevens verwerkt en gedeeld. De inhoud van de melding is niet juist weergegeven, waardoor wij werden geconfronteerd met een ingrijpend VT-onderzoek.Vraag: mag / kan ik deze klacht in behandeling nemen?
Klachtenfunctionaris
-
Vraag 205: Vraag inzake meewerken aan klachtbehandeling door VS/PA
Vraag
Triagisten werken onder verantwoordelijkheid van huisartsen. Verpleegkundig specialisten en Physician Assistants (VS/PA's) werken niet onder de verantwoordelijkheid van de huisarts. De klachtenfunctionaris handelt rechtstreeks met de VS/PA binnengekomen klachten af. Wanneer er klachten tegen een triagist zijn ingediend dan bespreekt de leidinggevende dat met die triagist.
Bij sommige medewerkers is er weerstand tegen het meewerken aan het bespreken van klachten, calamiteiten en incidenten (er wordt uiteraard continu gewerkt om de veiligheid te vergroten en de weerstand te verminderen!); dit is van alle tijden. Wel nieuw voor mij is de expliciete vraag of je als werknemer ook verplicht bent mee te werken.
In de functiebeschrijving van de VS/PA’s en van triagisten wordt (nog) niet gerefereerd aan het meewerken aan het oplossen van klachten. Uiteraard wel aan kwaliteit. Zo staat er o.m. het volgende: ... Daarnaast levert de VS/PA en triagist een bijdrage aan de kwaliteit van zorg.Vraag: zijn medewerkers verplicht mee te werken aan de afhandeling van klachten wanneer dit niet expliciet in de arbeidsovereenkomst of functiebeschrijving genoemd wordt? Kun je dat bijv. koppelen aan goed werknemerschap? Wanneer men niet hoeft mee te werken en dit vervolgens ook niet gaat doen is de kans op escalatie groot, denk aan geschilleninstantie of (bij VS/PA’s) aan het tuchtcollege.
Klachtenfunctionaris
-
Vraag 204: Vraag over inzage dossier na overdracht praktijk huisarts
Vraag
Ik heb een klacht ontvangen over een huisarts. Deze huisarts is jarenlang de huisarts van de heer K geweest. Inmiddels heeft de betreffende huisarts zijn praktijk overgedragen. Hij neemt nu hier en daar waar als huisarts. Hij is op dit moment niet meer de behandelend huisarts van K. K is in 2020 gezien (consult) door de betreffende huisarts. In 2022 heeft K hierover een klacht ingediend. De huisarts (toen nog praktijkhouder en behandelend huisarts van K) heeft de klacht met K besproken. Hij heeft hiervan een verslag gemaakt en toegevoegd aan het dossier. Op 1 augustus 2023 heeft K bij mij een klacht ingediend over de huisarts over hetzelfde consult. De huisarts zou graag over het dossier willen beschikken. Het gaat dan vooral om de vastlegging van het consult en de vastlegging van het klachtgesprek. Mijn inschatting is dat K na het beoogde bemiddelingsgesprek de huisarts aansprakelijk zal stellen. Hij wil graag een financiële vergoeding bewerkstelligen voor zijn echtgenote zodat zij na zijn overlijden in hun woning kan blijven wonen.
Vraag: kan de huisarts over het dossier van de heer K beschikken? Zo ja, hoe?
Klachtenfunctionaris
-
Vraag 203: Vraag over de rol van de Klachtenfunctionaris bij opgelegde maatregelen
Vraag
Patiënt/naaste/bezoeker heeft een maatregel opgelegd gekregen na agressie of grensoverschrijdend gedrag. Nieuw beleid in ons ziekenhuis is, dat hierover een klacht kan worden ingediend bij de Klachtenfunctionaris. De KF gaat na of er nog ruimte is voor een wederhoorgesprek met het management van de afdeling en/of de beveiliging. Insteek voor klager is dat hij/zij gehoord wil worden. Onderliggend wil klager vaak ook dat de opgelegde maatregel (waarschuwing of ontzegging) wordt ingetrokken.
Vraag: past het begeleiden van het zogenaamde ‘wederhoorgesprek’ (geen bemiddeling) bij de taak van de Klachtenfunctionaris en binnen het nieuwe beroepsprofiel?
Klachtenfunctionaris
-
Vraag 201: Vraag over (nog) niet informeren van ouders van meerderjarig kind met beperking
Vraag inzake Wkkgz klachten
Ik heb de volgende vragen:
- Bestaat er binnen de Wkkgz zoiets als ‘niet Wkkgz-klachten’?
- Kunnen meldingen/klachten die zijn ingediend in het informele klachttraject worden uitgesloten van de behandeling in het formele klacht?
- Privacy: mogen klachten worden uitgezet naar (medisch en bedrijfsvoerend) managers of wordt hiermee de privacy geschonden? Betreft NAW-gegevens, de initiële klacht en de wens van managers om het dossier in te zien (zonder behandelrelatie).
Klachtenfunctionaris
-
Vraag 202: Vraag over verstrekken klachtgegevens beklaagde voor onderzoek functioneren
Vraag
Op dit moment loopt in ons ziekenhuis een signaleringsonderzoek naar het functioneren van een arts. Over deze arts...
-
Vraag 200: Vraag inzake Wkkgz klachten
Vraag inzake Wkkgz klachten
Ik heb de volgende vragen:
- Bestaat er binnen de Wkkgz zoiets als ‘niet Wkkgz-klachten’?
- Kunnen meldingen/klachten die zijn ingediend in het informele klachttraject worden uitgesloten van de behandeling in het formele klacht?
- Privacy: mogen klachten worden uitgezet naar (medisch en bedrijfsvoerend) managers of wordt hiermee de privacy geschonden? Betreft NAW-gegevens, de initiële klacht en de wens van managers om het dossier in te zien (zonder behandelrelatie).
-
Vraag 199: Vraag inzake klacht na vernietiging dossier
Vraag
Kan een klacht met het daarin opgenomen verzoek tot schadevergoeding op basis van de Wkkgz door de KF niet-ontvankelijk worden verklaard als klager 9 jaar geleden de (ggz-)instelling verzocht het gehele medisch dossier te laten vernietigen, dit verzoek door de organisatie is ingewilligd en destijds vernietiging plaatsvond?
Tuchtcollege stelt het volgende:
Zowel de beklaagde als het tuchtcollege kunnen dan de feiten waarop de klacht is gebaseerd niet meer reconstrueren en verifiëren. Dit schaadt de (proces-)positie van de beklaagde en belemmert de waarheidsvinding door de tuchtrechter. De tuchtrechter kan, zoals in dit geval, zonder medisch dossier immers niet nagaan of er enige basis is voor de klacht. De klager schiet met een verzoek tot vernietiging in dit soort situaties dan ook in de eigen voet. Het is voor de praktijk wel verstandig om een verzoek tot vernietiging door de patiënt schriftelijk te laten doen en dat verzoek goed te bewaren, zodat aan de hand daarvan later kan worden aangetoond dat het de patiënt is geweest die om vernietiging heeft verzocht en het daardoor voor een zorgverlener niet meer mogelijk is om bij de tuchtrechter verantwoording af te leggen.Een uitspraak van de Geschilleninstantie is als volgt:
Het medisch dossier dient er in de eerste plaats toe een kwalitatief goede hulpverlening aan een patiënt mogelijk te maken, maar is ook van belang voor de continuïteit van de zorg aan een patiënt en de overdracht van de behandeling aan andere hulpverleners. Daarnaast kan het medisch dossier – ook al is het daar primair niet voor bedoeld – een rol spelen bij het afleggen van verantwoording over medisch handelen, zoals bij klachten of claims.
Het is dan voor de hulpverlener c.q. organisatie een belangrijk oriëntatiepunt.
Door het medisch dossier te laten vernietigen, heeft klager het voor de hulpverlener/organisatie onmogelijk gemaakt om de juistheid van de klacht van cliënt te toetsen en eventueel daartegen verweer te voeren. Dit komt voor rekening en risico van cliënt. De commissie is dan ook van oordeel dat zij cliënt niet kan ontvangen in zijn klacht en zij zal cliënt niet-ontvankelijk verklaren. De commissie komt daardoor niet meer toe aan een inhoudelijke beoordeling van de klacht en de daaraan gekoppelde (geld-)vordering van cliënt.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 3
- 4
- 5
- ...
- 8
- Volgende pagina