Onze eigen VKiG-community: dat smaakt naar meer! πŸŽ‰

Sinds dit voorjaar probeert de vereniging iets nieuws uit: onze eigen digitale community. Een online plek waar we elkaar – los van tijd en plaats – kunnen vinden, vragen stellen, ervaringen delen en meelezen met collega’s uit je regio en het hele land. De eerste pilot-periode zit erop en we zijn enthousiast!

Wat hebben we ontdekt? 🧐

In de afgelopen maanden heeft een deel van de leden in verschillende kanalen met elkaar en met ons meegedacht. Zo was er een levendige uitwisseling in het VVT-kanaal. Denk aan een apart kanaal voor leden die in de sector verpleging en verzorging werken (VVT). In dit kanaal was er een levendige uitwisseling met inhoudelijke vragen en mooie, aanvullende reacties.
En tijdens de ALV kon iedereen via een speciaal kanaal direct meedoen: maar liefst 112 leden grepen die kans. Zelfs driekwart van degenen die live aanwezig waren reageerden direct. Hoe mooi is dat?

Het moderaten van een community-kanaal valt qua tijd en inspanning tot nu toe reuze mee. Je houdt dan in de gaten of vragen voldoende aandacht krijgen, of ze eenvoudig door het VKiG bestuur, of anderen binnen de vereniging, te beantwoorden zijn of dat ze verwijderd moeten worden, bijvoorbeeld omdat er privé gegevens gedeeld worden. Voorlopig kunnen deze taken worden verdeeld onder de werkgroep Community en de PR commissie.

Ook de cijfers stemmen positief:

  • 10-15% deed actief mee door te posten, reageren of liken. Dat lijkt weinig, maar dat is vergeleken met andere communities in verenigingen niet.
  • 25-30% keek mee en deed waardevolle kennis op. Een percentage, dat tevens potentie heeft om te groeien naar minimaal 40%.
  • In de meer organisatorische kanalen lag het bezoek zelfs op 80% – superhandig om informatie en afspraken op één plek terug te vinden.

De ervaring van communities bij andere verenigingen en organisaties leert dat  het bijdraagt aan een levendige vereniging. Maar ook dat planning van het gebruik moeilijk is.
Veelal wordt er gekeken hoe een community loopt en ingespeeld op waar deelnemers behoefte aan hebben. En dat is precies waar een community als deze ook voor is bedoeld.
Kortom: de VKiG-community leeft, en dat smaakt naar meer!

Wat maakt de community waardevol? 😊

De kracht zit in de eenvoud: via de website of app zie je direct de kanalen die voor jou relevant zijn. Je kunt actief meepraten, maar ook rustig meelezen wanneer het jou uitkomt. Het is géén vervanging van onze intervisies of regiobijeenkomsten, maar juist een mooie extra, aanvullende mogelijkheid om elkaar snel te vinden. Soms heb je zelf een vraag, soms kun je een collega vooruithelpen – en soms is het gewoon fijn om te zien dat je niet de enige bent die ergens tegenaan loopt.

En nu? Samen bouwen! βš™οΈ

De pilot laat zien dat de community potentie heeft. De volgende stap is dat we een algemeen kanaal openstellen voor álle leden en die van de meeste sectoren. Je ontvangt hierover binnenkort bericht.
Daarnaast gaan we, in samenspraak met de netwerkcoördinatoren op zoek naar ambassadeurs in de regio’s, die zorgen dat het platform nog meer gaat bruisen.
En stap voor stap kunnen er in een volgende fase bijvoorbeeld themakanalen bijkomen, of inzage in kanalen van andere sectoren, zodat de community precies aansluit op de onderwerpen die ons bezighouden.

Doe jij ook mee? πŸ’ͺ🏽

De VKiG-community is er voor ons, leden allemaal – en met elkaar laten we ’m groeien!!!

Werkgroep VKiG-Community