Moreel beraad: samen reflecteren op wat goede zorg is
Iedere professie heeft haar eigen beroepsethiek. Dat geldt ook voor de klachtenfunctionaris.
Op 28 oktober jl. vond de VKiG netwerkbijeenkomst Netwerk2 van klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg plaats OLVG Amsterdam met als titel: ‘Moreel beraad: samen reflecteren op wat goede zorg is’.
De bijeenkomst startte met een inleiding door trainer dr. B.C. ter Meulen over wat moreel beraad is, namelijk ‘een gestructureerde vergadering in dialoogvorm onder begeleiding van een daartoe opgeleide gespreksleider.
Doel is een gelijkwaardige en open uitwisseling van ideeën, zonder dat iemand ‘gelijk’ hoeft te krijgen of dat er per se sprake moet zijn van consensus.
Het gaat er in de eerste plaats om de casus beter te begrijpen, meerdere gezichtspunten te zien en eventueel een antwoord, beslissing of zelfs oplossing te formuleren.’ (Ter Meulen, Stolper & Molewijk, Medisch Contact 2016). Er werd nader ingezoomd op de dilemma-methode als gespreksmethodiek.
Vervolgens waren de deelnemers zelf aan zet en werden twee ingebrachte dilemma’s besproken in een moreel beraad.
Het beraad hielp de deelnemers bij het verkennen van de eigen normen en waarden en die van de anderen en bood inzicht in verschillende perspectieven.
Al met al was het een geslaagde bijeenkomst die informeel werd afgesloten. De foto’s geven een sfeerimpressie.
Asmae Choukat
Netwerkcoördinator regionetwerk 2