Nieuwsoverzicht
28 juli 2015 Hoogleraar Legemaate pleit voor aanpassing tuchtrecht
Johan Legemaate, hoogleraar gezondheidsrecht (UvA), vindt dat minister Schippers vaart moet maken met het aanpassen van het medisc Lees verder »
27 juli 2015 CBP: beroepsgeheim doorbreken mag
Het College bescherming persoonsgegevens maakt geen bezwaar tegen de regeling waarmee jeugdhulpaanbieders hun beroepsgeheim mogen Lees verder »
27 juli 2015 Vergoeding naasten ook bij medische fouten
Nabestaanden en naasten van slachtoffers van ongevallen en geweldsmisdrijven, als ook medische fouten krijgen recht op een vergoed Lees verder »
26 juni 2015 Vooraankondiging De Letselschade Raadsdag op donderdag 8 oktober 2015
Van ingesleten patronen naar inventieve oplossingen en van dichtgespijkerde processen naar handelen volgens de menselijke maat; De Lees verder »
24 juni 2015 Datum plenaire behandeling Wkkgz 29 september!
De Eerste Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft op 15 juni de nota naar aanleiding van het v Lees verder »
21 juni 2015 Overdracht van patiëntgegevens van kwetsbare ouderen moet beter
De overdracht van zorg voor kwetsbare ouderen die uit het ziekenhuis worden ontslagen was in 2013 onvoldoende. Dit blijkt uit onde Lees verder »
18 juni 2015 Klachtbeeld Landelijk Meldpunt Zorg 2014 verschenen
Op 26 mei 2015 is het Klachtbeeld Landelijk Meldpunt Zorg 2014 verschenen. Met het jaarlijks Klachtbeeld wil het meldpun Lees verder »
16 juni 2015 Update Wkkgz
De Eerste Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft op 15 juni de nota naar aanleiding van het v Lees verder »
15 juni 2015 Alternatief voor nieuwe klachtenwet voorgelegd
De nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), de wet waarin de afhandeling van klachten en geschillen in de zorg g Lees verder »
28 mei 2015 Onafhankelijke klachtenbemiddeling neemt cliënten serieus
Klachten over de zorg en welzijn: ze zijn er altijd geweest en ze zullen er ook altijd zijn. Hoe goed je als zorg- of welzijnsinst Lees verder »
21 mei 2015 Nieuwe klachtenwet voedt claimcultuur
De nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) draagt niet bij aan betere en veiliger zorg. De wet maakt geen onders Lees verder »
21 mei 2015 Patiënt wil zelf online gegevens inzien en aanvullen
Patiënten willen online hun medische gegevens inzien. Ze vinden het belangrijk om zelf hun toestand in de gaten te houden en dat Lees verder »
30 april 2015 Stroomschema helpt patiënten met een klacht beter hun weg te vinden
Verzekeraars van medische aansprakelijkheid (Centramed en MediRisk) en klachtenfunctionarissen (VKIG) hebben samen met koepels van Lees verder »
13 maart 2015 GOMA-symposium op donderdag 28 mei 2015
Het GOMA symposium biedt een podium voor inspirerend nieuws en goede praktijken op het gebied van patiëntveiligheid, openheid Lees verder »
09 maart 2015 Wkkgz is goed voor cliënt én instelling
Met het Wetsvoorstel kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verschuift de nadruk van formele klachtenbehandeling naar een Lees verder »
27 februari 2015 Artikel over Wkkgz in ‘Kwaliteit in zorg’
Wat betekent dit voor de klachten- en geschillenprocedures in een zorginstelling? Wat verandert er met deze wet en welke gevolgen Lees verder »
18 februari 2015 Van Rijn lanceert breed plan voor kwaliteit zorg in verpleeghuizen
Kwaliteit door de ogen van de bewoner, de deur wagenwijd open voor mantelzorgers, trotse zorgverleners en ruim baan voor go Lees verder »
22 januari 2015 Eerstelijnspartijen: nieuwe wet kwaliteit en klachten veroorzaakt lastenverzwaring
De LHV heeft nog steeds grote bezwaren tegen de nieuwe klachtenwet (Wkkgz) die voor behandeling in de Eerste Kamer ligt. Uit een o Lees verder »
19 januari 2015 ‘Informatie aan patiënten moet beter, maar niet verplicht schriftelijk’
Het wordt wordt niet verplicht voor artsen om patiënten vooraf schriftelijk te informeren over een operatie of behandeling. E Lees verder »
19 januari 2015 Update Wetsvoorstel Kwaliteit, Klachten en Geschillen zorg (Wkkgz)
Wij kregen vragen over de stand van zaken rondom het Wetsvoorstel Kwaliteit, Klachten en Geschillen zorg (Wkkgz). In de Uitvoering Lees verder »