Nieuwsoverzicht
18 januari 2018 Geen klachtenregeling? Waarschuwing door het Tuchtcollege
Op 1 januari 2016 is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in werking getreden. Op grond van die wet moeten zorgaa Lees verder »
10 januari 2018 Calamiteitenrapportages delen met de patiënt?
Patiënten willen kort na een medisch incident op de hoogte worden gesteld en bij het onderzoek naar een incident betrokken worden Lees verder »
22 december 2017 Nieuwsflits december 2017
Beste VKIG-leden, Nog even en dan is het jaar 2017 voorbij. Voor velen van ons een moment om terug te blikken op het afgelopen ja Lees verder »
21 december 2017 Tweedaagse cursus ‘Beter worden van klachten’ in februari 2018 bij Het Inzichtenlab
Het Inzichtenlab organiseert weer een tweedaagse cursus voor klachtenfunctionarissen op maandag 5 en donderdag 15 februari 201 Lees verder »
18 december 2017 Professor waarschuwt: onterechte beschuldiging Munchausen by proxy kan leiden tot trauma
“Ik ken een zaak waarbij een moeder 23 keer naar de rechtbank moest om haar naam te zuiveren en haar 16-jarige zoon terug te Lees verder »
18 december 2017 Leren van mislukkingen in de zorg
Meestal vegen organisaties mislukte projecten stilletjes onder het tapijt, maar dat vinden ze bij het Instituut voor Briljante Mis Lees verder »
04 december 2017 Potentieel vermijdbare sterfte in ziekenhuizen niet gedaald
De afgelopen jaren is de potentieel vermijdbare sterfte in ziekenhuizen niet verder gedaald. Tussen half 2015 en half 2016 overled Lees verder »
04 december 2017 Nog een halfjaar en de AVG wordt van kracht. Bent u er klaar voor?
Een beleidsmedewerker van een zorgorganisatie gaat lunchen en vergeet zijn laptop uit te schakelen. Hij is op dat moment ingelogd Lees verder »
04 december 2017 Jaarbeeld 2017 van Stichting Zorggeschil
In december 2016 heeft Stichting Zorggeschil, opgericht door de NCZ, de Brancheorganisatie Thuiszorg Nederland (BTN), Quasir e Lees verder »
14 november 2017 Mag ik nabestaanden inzage geven in medisch dossier?
Vraag “Vanochtend werd ik gebeld door een vrouw die stelt dat ze de dochter is van een patiënt van mij, meneer Y. Hij is vorige Lees verder »
14 november 2017 Artsen hebben vertrouwen in standaarden voor gegevensuitwisseling
Gegevensuitwisseling tussen zorgverleners zorgt voor een compleet en actueel beeld van de gezondheidssituatie van de patiënt. Dit Lees verder »
01 november 2017 LSA-symposium ‘Schadebegroting, de punten en komma’s’ op 26 januari 2018
Als het lot toeslaat kan dat diep ingrijpen in een mensenleven. Maar waar anderen machteloos toekijken, kunnen en mogen de profess Lees verder »
01 november 2017 Studiebijeenkomst voor de klachtenfunctionaris op 25 januari 2018 van Quasir
“Meer aandacht voor cliënttevredenheid” Wederom heeft Quasir voor de jaarlijkse studie-/netwerkbijeenkomst een gerenommeerd s Lees verder »
25 oktober 2017 Handreiking voor artsen over het opnemen van gesprekken door patiënten
Een nieuwe KNMG-handreiking biedt artsen handvatten om het opnemen van gesprekken door patiënten op een goede manier te integrere Lees verder »
09 oktober 2017 In 10 stappen voorbereid op de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat vanaf die datum dezelfde Lees verder »
20 september 2017 Tweedaagse cursus ‘Beter worden van klachten’ bij Het Inzichtenlab in januari 2018
Is de klachtopvang in uw ziekenhuis Wkkgz-geschikt en wilt u nu zorgen dat uw ziekenhuis écht beter wordt van klachten? Meldt u z Lees verder »
20 september 2017 Onbedoelde schade treft ook de arts
Impact van patiëntveiligheidsincident op zorgverleners wordt onderschat Een onderzoek onder ruim vijfduizend artsen en andere zor Lees verder »
11 september 2017 De Letselschade Raadsdag op 16 november 2017 in Zeist
In een razendsnel veranderende wereld van technische en maatschappelijke ontwikkelingen krijgt ook de letselschadebranche te maken Lees verder »
31 augustus 2017 Leren van incidenten en calamiteiten in de GGZ
De ggz is gewoonlijk niet erg spraakzaam over incidenten met patiënten. Suïcide, moord, brand, grensoverschrijdend gedrag – Lees verder »
29 augustus 2017 Op zoek naar de gouden klacht
Klachtenfunctionarissen zien als eerste de waarde van klachten. Op de klachten die zij doorgeven wordt echter lang niet altijd ger Lees verder »