Training Jaarrapportage klachten
Klachtbehandeling levert een bijdrage aan kwaliteitsverbetering, wanneer de analyse en rapportages helder en inzichtelijk zijn voor de medewerkers in de organisatie, die deze kwaliteitsverbetering moeten doorvoeren. De gegevens uit klachten zijn de input om een goed jaarrapport te schrijven. Maar hoe doe je dat? Waar moet het aan voldoen?
Algemene informatie
Datum: donderdag 16 januari 2025 van 9.00 tot 16.30 uur; inloop vanaf 8.30 uur
Onderwerp: Jaarrapportage klachten schrijven
Trainer: Karin Somhorst
Locatie: Stayokay Utrecht-Bunnik, Rhijnauwenselaan 14b, Bunnik
Catering: Koffie, thee en lunch komen voor rekening van de VKIG
Accreditatie bij Registerplein: 9,5 punten (ID-nummer 542773)
Kosten: € 150,-
NB: De training Jaarrapportage klachtenfunctionaris is alleen bedoeld voor leden van de VKiG!
Na ontvangst van uw betaling van € 150,- op onze rekening, ontvangt u automatisch een bevestiging en een factuur.
Te zijner tijd ontvangt u meer informatie.
Inleiding
Klachtbehandeling levert een bijdrage aan kwaliteitsverbetering, wanneer de analyse en rapportages helder en inzichtelijk zijn voor de medewerkers in de organisatie, die deze kwaliteitsverbetering moeten doorvoeren. De gegevens uit klachten zijn de input om een goed jaarrapport te schrijven. Maar hoe doe je dat? Waar moet het aan voldoen?
Deze training helpt je om de juiste data te verzamelen, te analyseren en te bepalen hoe je dit in een verslag verwerkt.
Kennis over:
- Data verzamelen
- Klachten analyseren
- Gegevens structureren
- Gegevens anonimiseren
- Rapportage
- Voldoen aan de eisen
- Indeling maken
- Overzichten maken
- Conclusies uit de rapportage
- formuleren
Inhoud Training Klachten-jaarrapportage schrijven
- De Klachten analyseren
- Enkelvoudige of meervoudige klacht
- Risico van deze klacht en kans op herhaling
- Trends signaleren
- Items die geschikt zijn voor kwaliteitsverbetering
- Het Rapport
- Wettelijke eisen
- Eisen vanuit de organisatie
- Indeling/opbouw van het rapport
- Niveau van detaillering
- Anonimiseren
- Overige mogelijkheden voor bijdrage aan Kwaliteitsverbetering
- Signaal
- Advies
Uitgangspunten
- Er worden zoveel mogelijk verschillende werkvormen ingezet als de omstandigheden dit toelaten (groepswerk, oefening).
- De cursist kan tijdens de cursus al aan de slag met eigen gegevens.
Huiswerk
Het schrijven van een jaarrapportage begint met een goede voorbereiding in stapjes.
Vul vooraf het werkblad “Brainstorm” alvast in.
De andere bijlage is de opdracht die je na afloop van de training maakt en bij Karin Somhorst inlevert.
Neem deze alvast door, zodat je tijdens de training extra alert bent voor de onderdelen die je daarvoor moet gebruiken.
Trainer
De cursus wordt verzorgd door Karin Somhorst. Karin is naast klachtenfunctionaris calamiteiten-onderzoeker, trainer en adviseur. Zij heeft in de afgelopen jaren ruime ervaring opgedaan als onafhankelijk voorzitter in geval van een onderzoek naar calamiteit/incident. Naast klachtenmanagement en onderzoeker is Karin ook ervaren in conflictbemiddeling in groepen en advies over (crisis) communicatie in de non-profit sector.
Karin Somhorst